Daniel Wellington, Northern Spirit, Chiquelle, Madlady, ProjectLush och Lagerhaus. Listan på e-handelsföretag som till stor del förlitar sig på Instagram när det kommer till marknadsföring kan vid det här laget göras rätt lång.
Nu meddelar även eleven.se att användargenererat innehåll ska få en allt större roll på sajten framöver. Som ett första steg i sin nya satsning kommer e-handlaren att publicera produktrelaterade bilder som deras kunder har lagt upp på Instagram.
- Det kan vara allt från produktbilder till före- och efterbilder, eller egentligen vad som helst som är kopplat till produkterna vi säljer, förklarar Michael Gegerfeldt, VD på eleven.se.
"Ger en bredare bild av produkten"
På sikt tänker sig eleven att företagets sida ska bli en “skönhetsportal som besökarna själva kan styra över”, med både bilder och texter som till stor del kommer från kunderna. Företaget har även tidigare uppmuntrat sina kunder att lägga upp bilder på Instagram, inte minst i samband med en kampanj där kundernas varor levererades med cykelbud.
- Vi är säkra på att det här är en mycket bättre väg att gå än att hålla fast vid traditionell marknadsföring. Leverantörernas produkttexter ger ofta en ganska ensidig bild av produkterna.
Utöver att användargenererat innehåll kan ge andra kunder en mångsidig bild av en viss produkt, ser eleven en fördel i att kunderna hjälper till att testa alla produkter, något företaget själv inte har möjlighet att göra.
Kan ni tänka er att dela ut produkter gratis till personer som är duktiga på att Instagramma?
- Utan tvekan. Material från våra användare, som bland annat kan testa hur produkterna fungerar i vardagen, ger alla våra besökare en betydligt bredare bild av våra produkter, avslutar Michael Gegerfeldt.