Hur ser egentligen svenskarnas shoppingvanor ut på nätet. Vi har rådfrågat Ehandel.se Analytics som har en direkt inblick i hur orderingången ser ut hos Sveriges e-handlare.
Med transaktioner från den första januari i år till och med den 9 juli så kan vi se att besöken till svenska e-handlare dalar från måndagen fram till och med lördag, för att sedan ta ett rejält skutt uppåt under söndagen. Detta är alltså ett snitt för första halvåret 2017.
"Jämnare fördelning i besöken"
Besök är dock inte lika med order, även om de påverkar varandra. Tittar vi på orderingången under samma period så kan vi se att även den är som bäst under måndagen för att sedan sjunka ända fram till lördagen. Under söndagen vaknar dock svensken till liv igen och lägger order som bara den.
Värt att notera är att orderingången dalar mycket snabbare och hårdare än besöken per dag.
- Vi kan se att det är en jämnare fördelning när det gäller besök jämfört med order. Det verkar helt enkelt vara så att det är en större andel som bara fönstershoppar i slutet av veckan, än som faktiskt trycker på köpknappen, säger Jocke Andersen, indexansvarig på Ehandel.se.