Det är inte ovanligt att internationella rapporter sätter Sverige som ett av världens främsta e-handelsländer, ofta topp tre. Vi vet även att många duktiga svenska e-handlare har satt sitt avtryck på världskartan. Nu är det vår tur.
Vi har länge velat ta vårt koncept internationellt och nu känner vi oss redo. Det finns förstås andra aktörer som skriver om e-handel men vi tycker att det saknas någon som har kärleken till e-handel och målet att föra branschen framåt som vi länge jobbat med. Detta vill vi ändra med Ecomony.com som lanseras idag.
- Det känns oerhört spännande att lansera en internationell nyhetssajt inom e-handel. Vi vet att vi är en uppskattad nyhetstjänst och forum för våra svenska och nordiska medlemmar och besökare. Att få göra avstamp i det och sikta på en internationell läsarkrets är kittlande, säger Michael Wictor, VD för Ehandel.se och numera Ecomony.com.
Vissa nyheter kommer synas både på Ehandel.se och Ecomony.com men fokus kommer helt och hållet vara globalt på den nya sajten. Innehållet är därmed även på engelska. Det är inte ett ställe där man kan läsa svenska nyheter på engelska.
En egen identitet och självständighet
Vi kommer på Ecomony.com lyfta nyheter som inte alls kommer synas för den svenska publiken. Det kommer att vara en internationell nyhetssajt med internationellt fokus. Ecomony kommer att ha sin egen identitet och självständighet.
- E-handeln är internationell och många av våra medlemmar agerar på en internationell marknad och i olika internationella sammanhang. Det ligger också nära till hands för oss att gå internationellt med vårt Ehandelsindex och där tror jag vi kommer att kunna se fina synergieffekter med Ecomony vad gäller redaktionellt innehåll underbyggt med rätt statistik och data, säger Michael Wictor.
Även om Sverige inte är i fokus kan vi givetvis använda den nya plattformen för att lyfta svenska e-handlare som har en unik affärsidé och som satsar globalt. Något vi förstås ser fram emot.
Till er som vill ha en mer internationell bild av e-handeln rekommenderar vi alltså att ni tar och riktar er webbläsare till Ecomony.com. Nyheterna når man även via sociala medier som Twitter, Facebook och Google+.
- Målsättningen är enkel. Vi ska bli en av de ledande nyhetskällorna i världen för läsare av nyheter om e-handel. Det innebär också att vår redaktion måste tänka mer internationellt och vår närvaro och bevakning av internationella e-handelshändelser måste förbättras, avslutar Michael Wictor.