Förra året fördubblade djurbutiken VetZoo sin omsättning från 19 till 38 miljoner kronor. Om företaget fortsätter i samma takt kommer årets omsättning att landa på mellan 80 och 100 miljoner kronor, enligt Dagens Industris beräkningar.
- Att få marginalerna att gå ihop är den största utmaningen. Ett snittpaket väger 12 kilo och det kostar en del med frakten då. Det gäller att få upp volymerna men det löser sig inte automatiskt bara för det. Man måste hålla stenkoll på kostnaderna, säger VetZoos VD Lars Martin Norviit.
Räknar med vinst
Enligt flera insatta personer har djurbranschen på nätet alla förutsättningar för fortsatt tillväxt. Vi har tidigare berättat att VetZoo såg konverteringen öka när företaget lanserade en ny sajt.
- Många mobilsidor är svårnavigerade, vår gamla var det också. Men nu har vi utvecklat den nya sidan i ett år och då tänkte vi att vi också passar på att göra en ordentlig mobilsida. Nu har vi branschens bästa mobilsajt, sade Lars Martin Norviit i samband med lanseringen.
Enligt Dagens Industri räknar VetZoo med att i år gå med vinst för första gången. När det målet är nått planerar företaget att expandera utanför Sverige.
- Vi kommer att lägga i ytterligare en växel. Vi tittar lite på Norge och Finland men vill göra vinst innan vi tar det klivet. Vi har hela tiden skyndat långsamt, säger Lars Martin Norviit.