ANNONS

Varning: Problem att vänta med EU:s nya e-handelslag

Varning: Problem att vänta med EU:s nya e-handelslag
Jörgen Bödmar

Oklart vad som händer om kunden är missnöjd.

ANNONS

Efter att en kraftig majoritet röstat för att förbjuda geo-blocking inom e-handeln, stod det i gĂ¥r klart att alla e-handlare i EU kommer att vara tvungna att sälja till kunder i alla EU-länder, oavsett vilket land de bor i.

LĂ„S Ă„VEN: Beslutet: E-handlare mĂ¥ste sälja till hela EU

Beslutet, som dock väntas träda i full kraft först senare i Ă¥r, innebär dock inte att e-handlare mĂ¥ste erbjuda frakt till alla länder, vilket ju kan tyckas lite märkligt. Vi tog kontakt med Jörgen Bödmar, ordförande för e-handelsorganisationen EMOTA, för att reda ut vad som egentligen är pĂ¥ gĂ¥ng.

- Generellt kommer det att bli sĂ¥ att e-handlare mĂ¥ste acceptera order frĂ¥n alla EU-medborgare, dock kan du neka till att ombesörja leveransen. Kunden fĂ¥r lösa det själv. Man kanske till exempel har en kontakt i landet som kan skicka varan eller sĂ¥ fĂ¥r man Ă¥ka till landet och hämta upp varan själv, säger han.

FĂ¥r sätta upp mellansajt

Hittills har det enligt uppgifter frĂ¥n bland annat Europaparlamentet inte varit ovanligt att e-handlare har valt att bara sälja till vissa EU-länder, alternativt dirigerat om besökare till en viss sajt. Men det är det slut med nu.

- Det ska inte vara möjligt att diskriminera nĂ¥gon beroende pĂ¥ var de bor, och det kan man ju tycka är rimligt.

De nya reglerna innebär alltsĂ¥ att e-handlare med mĂ¥nga landsspecifika sajter, som till exempel Zalando, inte kommer att kunna automatiskt dirigera in de svenska kunderna till Zalandos svenska sajt.

- De företagen, som till exempel Zalando, kommer att bli tvungna att sätta upp en mellansida där de erbjuder köparen tillgĂ¥ng till exempelvis den svenska sajten. Sedan fĂ¥r kunden göra det valet själv.

Vem stĂ¥r för konsumenträttsligt ansvar?

Exakt hur e-handlarna behöver förbereda sig för att uppfylla de kommande kraven är ännu oklart. Och Jörgen Bödmar ser fler frĂ¥getecken med den nya lagen.

- Vad som är viktigt att notera nu när det här gĂ¥r igenom är att det fortfarande är oklart vem som stĂ¥r för det konsumenträttsliga ansvaret. Ă„r det köparens eller säljarens lagrum som ska gälla? Det har inte prövats. SĂ¥ det kommer säkert att dyka upp en del case kring det här framöver.

Ambitionen med att förbjuda geo-blocking är förstĂ¥s att skapa en mer harmoniserad inre marknad i unionen. Jörgen Bödmar ställer sig dock tveksam till att den nya lagen kommer att leda till exempelvis mer harmoniserade priser. Ă–verlag tror han inte att den fĂ¥r speciellt stor betydelse.

- Det här löser egentligen inga problem, för det är väldigt fĂ¥ som kommer att handla pĂ¥ det sättet. Därför kommer det ocksĂ¥ att dröja innan vi fĂ¥r se nĂ¥gra konsumenträttsliga fall.

Ett annat problem med geoblocking och e-handel har rört hur man som e-handlare förväntas agera kring betalmetoder. Enligt uppgift till Ehandel.se kommer det med största sannolikhet att räcka att ha minst ett betalsätt, till exempel kreditkort, som fungerar i alla länder. 

LĂ„S Ă„VEN: MĂ¥nga hinder pĂ¥ vägen mot gemensam marknad

ANNONS
Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Early Birdie - spara 20%

BILJETTLANSERING – Ehandelsgolfen 2025

Utmana kollegorna pĂ¥ golfbanan. Nu till rabatterat pris!