ANNONS

Välkommen till den nya hypersnabba webben

Välkommen till den nya hypersnabba webben

Warp speed, Mr. Sulu.

ANNONS

I dag ska vi titta närmare på några tekniker som kan komma att bli ganska viktiga framöver. Vi ska bland annat dyka ner i PWA och AMP. Förkortningarna står för Progressive Web Applications och Accelerated Mobile Pages. Alltså progressiva webbappar och accelererade mobila sidor. Vi ska först titta på PWA men AMP har också en viktig roll eftersom det är en teknik som pushas hårt av vår vän (eller fiende) Google.

Vi står just nu inför ett skifte på nätet. Ett skifte som vi även märkt av inom e-handelns värld där flera stora e-handlare lanserat allt snabbare nätbutiker. Det talas också allt mer om upplevd hastighet, utöver det gamla vanliga om laddningstider. Upplevd hastighet är något som PWA jobbar med och den klassiska laddningstiden är något som AMP försöker att adressera. Det är dock inte fullt så enkelt, förstås.

Intresset från er läsare kring dessa nyheter om nya snabba sajter har varit stort. En smidigare nätbutik för kunden lär med stor sannolikhet även leda till fler eller större köp, vilket förmodligen ligger till grund för det starka intresset för dessa nya tekniker, som ska snabba upp webben.

Alla hemsidor ska bli appar

Vad är det då som är nytt? Det mest konkreta exemplet för att symbolisera den nya webben är förmodligen att sajter nu kan skicka notiser till dig som användare, trots att du inte ens besöker sidan. Ett beteende som vi känner igen ifrån de mobila apparna på våra telefoner.

Hur kan en webbsida prata med dig när den inte ens besöks? Det sker med hjälp av nya tekniker, som är en del av en större rörelse för att göra webben mer lik en app. Du kan nu skicka notiser direkt till dina kunders webbläsare, om exempelvis en rea eller ett extra bra erbjudande. Du måste dock be kunden om lov först.

Även om notiser är ett väldigt app-likt beteende så gör dessa nya tekniker mycket mer än så. Tanken är att vi istället för att ha en app för varje hemsida - vilket för något år sedan såg ut att vara framtiden - så ska alla hemsidor bli appar.

LYKO och NA-KD tidigt ute

PWA är egentligen inte en teknik utan flera ihopbakade i en. En central del är dock något som kallas Service Workers. Det är ett litet “program” som körs i din webbläsare, på din dator, som hanterar kommunikationen mellan sajten och servern. Det betyder i sin tur att du som sajtägare kan styra över trafiken mellan kunden och e-handeln.

Det man kan göra med Service Workers är till exempel att ladda in delar av sidan som besökaren ännu inte har klickat på. Detta gör att nya produktsidor som kunden klickar på laddar supersnabbt, i princip omedelbart. Det ger även fördelen att om till exempel nätverksuppkopplingen är dålig så kan sidan, i bästa fall, fungera helt felfritt ändå.

LÄS ÄVEN: Hemligheten bakom Lykos nya turbosnabba e-handel

Vem använder då dessa tekniker? E-handlaren Lyko var tidig att hoppa på den nya tidens webbappar och använder till exempel Service Workers för att snabba upp sajten och skydda sig mot dåliga uppkopplingar, i exempelvis mobiler. NA-KD är en annan e-handlare som också satsar på denna nya typ av upplevelse.

Stöds inte av alla webbläsare

Vad vi vet är det dock inte jättemånga svenska e-handlare som idag har webbappar istället för mer traditionella sajter. PWA är faktiskt relativt nytt och uttrycket myntades först 2015 i ett blogginlägg av Google-ingenjören Alex Russell. Och det var förmodligen inte förrän under Googles utvecklarkonferens 2017, då PWA fick en beskärd del av rampljuset, som fler fick upp ögonen för tekniken.

Sanningen är också att alla tekniker som “utgör” PWA inte stöds av alla webbläsare. De flesta av de mest populära webbläsarna verkar dock ha hoppat på tåget, och du kan idag lansera ganska kraftfulla webbappar utan att behöva oroa dig alltför mycket över kompatibilitets-problem.

Detta bekräftas också av det faktum att e-handelsgiganter som exempelvis Alibaba, med sin nätbutik AliExpress, omfamnat både PWA och AMP. Ebay använder också AMP samt kikar på möjligheten att gå över till en progressiv webbapp för sin marknadsplats.

En trojansk häst?

Vad är då accelererade mobila sidor (AMP)? För det första är det en teknik som är direkt utvecklad av Google, medan PWA är en mer “generell standard”. AMP utvecklades av sökjätten som ett svar på Facebooks teknik Instant Articles, men har sedan dess tagit rollen av en teknik för att snabba upp allt på webben, inte bara nyhetsartiklar. Sidor accelererade med hjälp av AMP började synas i Googles sökresultat 2016.

AMP tar ofta formen av en alternativ sida, eller sidor, till den vanliga sajten från ett företag, e-handlare eller mediabolag. Säg att du har en produktsida för en viss typ av produkt då kan du även skapa en kopia av den sidan i AMP:s egen version av Internetspråket HTML (istället för vanlig HTML). Den nya sidan kan Google sedan hitta och spara på sin egen server, istället för hos ditt webbhotell. Detta betyder att när en kund söker efter en produkt, via mobilen, så kan Google leverera AMP-sidan direkt från sin server till kunden, istället för att behöva hämta den från ett potentiellt segt webbhotell.

Vänta nu, tänker du kanske. AMP är en trojansk häst från Google vars plan är att ta över hela webben!? Alla sidor sparas hos Google och användaren lämnar aldrig företaget, utan presenteras söksvar och innehåll direkt ifrån sökjätten.

LÄS ÄVEN: Sökexperten varnar för Googles nya webbstandard

Släppte på kontrollen efter kritik

Du är i så fall långt ifrån ensam. Google har fått massiv kritik för sitt AMP-projekt som många menar på är att skapa ett alternativt Internet, kontrollerat med järnhand av sökjätten. På grund av detta har Google sakta men säkert släppt på kontrollen över AMP-projektet. I september förra året införde man till exempel en ny typ av styrning av hela projektet. Det är dock en öppen standard på pappret och hostingföretag som exempelvis Cloudflare använder också AMP för att snabbare leverera sidor.

Sidor som stödjer AMP ska ladda på under sekunden och det är nog ingen som ifrågasätter teknikens snabbhet. Trots att AMP-sidor ofta är avskalade från allt “tungt” webbmaterial så ska de erbjuda sajtägare att designa sina egna sidor (via CSS). Och trots att det, primärt, är Google som faktiskt levererar sidan så ska statistiken, via exempelvis Google Analytics, följa med, som om besökaren var på den vanliga hemsidan. AMP-analytics som funktionen heter stöds av en hel rad olika statistiktjänster.

Stöd för nästan hela e-handeln

Det finns även stöd för annonser, vilket var ganska kritiskt från början, i och med att det startade som en konkurrent till Instant Articles. Vi publicister behöver visa annonser. Sedan starten har tekniken sakta men säkert byggts ut och det ska nu, vad vi förstår, nästan gå att bygga en hel e-handel i AMP. Detta gick dock inte alls i början då det saknades flera funktioner som krävdes i en nätbutik. Det ska även gå att köra A/B-tester via AMP. Tekniken börjar alltså mogna.

E-handlare som implementerat AMP har för det mesta gjort det på produktsidorna, så att dessa snabbt kan ladda via sökningar på Google. När kunden sedan behöver gå vidare så går man ur AMP-läget till den vanliga “slöa” sajten. De som skapat hela sajter i AMP bryter dock också ur läget i kassan, då den gärna vill köra programkod som inte är tillåten i AMP. Kontentan är att du inte behöver skriva om hela sajten i AMP utan du kan välja vissa delar. Googles mål verkar dock vara att du inte alls ska behöva lämna deras kungadöme.

Tips: Plocka russinen ur kakan

AMP kan numera också samarbeta med progressiva webbappar (PWA). Även om AMP-projektet vill sälja in det som lätt så är faktum att det är två skilda tekniker. AMP vill primärt göra första sidladdningen hypersnabb, via Googles servrar, medan PWA vill göra sidan hypersnabb när sajten (webbappen) väl har laddats in. En AMP-sida kan i alla fall numera starta en webbapp i bakgrunden. Det betyder att första sidan laddas supersnabbt och att nästa sida sedan skickas med hjälp av webbappen, som sedan tar över.

Du ska förmodligen inte omedelbart hoppa på PWA och AMP och konvertera din e-handel till någon form av superaccelererad hypermodern megawebbapp, även om det förstås vore coolt. Du kan dock, som vi varit inne på tidigare, plocka russinen ur kakan. Kika på vad du tycker verkar mest värdefullt och implementera det. Kanske skapa AMP-sidor för ditt företags starkaste landningssidor via Google. Eller använda Service Workers så att sajtens sidor laddas i bakgrunden och kunderna blir lurade att de har världens snabbaste Internet.

Om du vill gräva djupare:
Hur du konverterar din e-handel till en progressiv webbapp.
Hur du bygger en e-handel i AMP.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se