Att en betaltjänst stängs ner på obestämd tid är nytt för e-handelsbranschen. Swishs officiella ståndpunkt är att Swish för handel stört deras andra betaltjänster och därmed stängts ner. Hela avstängningen verkar även härstamma ifrån en uppdatering av Bankgirot.
Kommunikation till e-handlare med Swish för handel säger också att tjänsten växt snabbt och lider av viss växtvärk.
Gällande kritiken kring den dåliga informationen till e-handlare så påpekar Swish att man faktiskt har en driftsida och att e-handlare kan skriva upp sig på en maillista där. Man kan ju dock tycka att de borde gått ut brett redan i fredags då man medvetet tog ner betaltjänsten.
Först igår meddelade vissa banker att e-handlare bör ta bort Swish som betalalternativ i kassan.
Är bankerna redo för e-handeln?
Utöver Bankgirots uppdatering och eventuell växtvärk så lider, vad vi kan se, Swish också av organisationens struktur. Den officiella kommunikationskanalen är Facebook och individuella e-handlare hänvisas alltid till en kontakt på banken.
Storbankerna verkar inte vara redo att driva en betallösning för e-handel vilket inte minst visas av den oproffsiga avstängingen av Swish för handel. Vi gissar att de nu går tillbaka till ritbordet och ser över organisationen så att den blir mer professionell och stabilare.
Tänket kring lokala bankkontor hör inte hemma på nätet. Facebook visar förstås en del framåtanda men det bör inte vara den primära kommunikationskanalen.
Det senaste ordet ifrån intern kommunikation med e-handlare, ifrån bankers Swish-representanter, är att tjänsten är nedstängd tillsvidare men att den kommer att öppnas igen när man kan försäkra sig om en långsiktigt stabil drift.
LÄS ÄVEN:
Klarna stoppar testerna med Swish
Swish avstängt på obestämd tid - e-handlare ej informerade