Sedan urb-it sĂ¥g dagens ljus för ungefär ett Ă¥r sedan har det varit relativt tyst kring företaget. Enligt företagets VD Mats Forsberg beror det pĂ¥ att urb-it hittills har haft fokus pĂ¥ att bygga sin tekniska plattform. Den kan liknas vid en unik checkout som ska komma väl till pass när företaget lanseras brett mot konsument i Stockholm under vĂ¥ren.
- Vi ska inte bara lansera ett nytt varumärke och en ny tjänst. Vi ska även skapa ett helt nytt beteende. Men vi är övertygade om att de som provar urb-it inte längre kommer att nöja sig med att vänta i tre dagar och sedan stĂ¥ i kö pĂ¥ mataffären för att fĂ¥ de varor de köpt online, säger Mats Forsberg, VD pĂ¥ urb-it.
Siktar pĂ¥ 100 bolag vid Ă¥rets slut
Vid lanseringen i Stockholm, som ska ske nĂ¥gon gĂ¥ng under Ă¥rets andra kvartal, kommer minst 43 bolag att vara anslutna. Bland varumärkena som hittills har hoppat pĂ¥ tĂ¥get finns till exempel SIBA, Eton, Marc Jacobs och Happy Socks. Mats Forsberg tror att skaran ska ha vuxit till hundra bolag vid Ă¥rets slut.
- Med den tekniska lösningen pĂ¥ plats är vi nu redo att lansera tjänsten fullt ut mot konsument. Under vĂ¥ren och hösten planerar vi därför en rad strategiska samarbeten och större konsumentkampanjer för att öka antalet köp och parallellt attrahera nya retailers, berättar han.
Sedan ett par mĂ¥nader tillbaka finns urb-it ocksĂ¥ tillgänglig i Paris tillsammans med konditoriet LadurĂ©e, och i den franska huvudstaden kommer ytterligare ett tiotal samarbeten att presenteras inom kort.
Mats Forsberg nämner Köpenhamn och Amsterdam som kommande städer för företaget att fokusera pĂ¥, och han planerar ocksĂ¥ att ta urb-it till London.
- Vi hĂ¥ller pĂ¥ och knyter upp retailers i London. Det är inte riktigt klart än, men jag sitter i möten kontinuerligt, säger Mats Forsberg som befinner sig pĂ¥ Heathrow när vi nĂ¥r honom pĂ¥ telefon.
Förlustresultat efter teknikinvesteringar
Leveranserna i Stockholm ska kosta 129 kronor oavsett vad man har köpt och vart varan ska skickas. Leveransen sker till fots, med cykel eller via tunnelbanan, och tjänsten ska därför vara helt klimatneutral att använda.
- Mycket inom e-handeln handlar om att det ska vara fri frakt och fria returer, men urb-it är en banbrytande bekväm shoppingupplevelse helt pĂ¥ kundens villkor, som kunden betalar extra för. Vi ser att det beteendet finns i urbana miljöer och riktar därför in oss pĂ¥ storstadsomrĂ¥den.Â
I urb-its senaste Ă¥rsredovisning framgĂ¥r det att företaget trots en ganska blygsam omsättning har landat pĂ¥ ett resultat pĂ¥ -30 miljoner kronor, nĂ¥got som ska bero pĂ¥ att företaget under Ă¥ret gjort ett antal investeringar i framför allt teknik. Mats Forsberg tycker inte att det är relevant att prata om värderingar eller omsättningstal eftersom urb-it ännu inte lanserats fullt ut mot konsumenter.
- Förlustsiffran pĂ¥ -30 miljoner ligger i linje med förväntningarna. Det kostar att bygga bolag om man har stora ambitioner, avslutar Mats Forsberg.