ANNONS

Upprop mot strypta varubrev överlämnat till PostNords VD

Upprop mot strypta varubrev överlämnat till PostNords VD
Namninsamlingen har nått PostNords vd Håkan Ericsson

"Självklart vill vi att avsändarna skall vara nöjda med våra produkter och erbjudanden".

ANNONS

PostNords tjänst Varubrev kommer från och med den första maj ha nya mått som avsändaren måste anpassa sig till. De nya måtten är betydligt mindre flexibla än de tidigare, vilket har rört upp känslor hos e-handlare som använder sig av tjänsten för att distribuera sina varor.

117 personer har skrivit på

Häromveckan kunde vi berätta om en namninsamling som kommit till för att få PostNord att tänka om angående de nya måtten, eller åtminstone senarelägga förändringen så att e-handlarna skulle få en bättre chans att förbereda sig.

LÄS ÄVEN: E-handlare i uppror - ska stoppa PostNords nya varubrev 

Nu har 117 personer skrivit på namninsamlingen, som har överlämnats till PostNords vd Håkan Ericsson. Han har i sin tur svarat med ett mejl till Malmö Teknikkompani, som är initiativtagare till uppropet.

- Tack för ditt email. Jag skall givetvis framföra era synpunkter till vår svenska organisation, självklart vill vi att avsändarna skall vara nöjda med våra produkter och erbjudanden, skriver Håkan Ericsson i mejlet.

PostNord slipper merkostnader

PostNords vd förklarar vidare att varubreven görs om för att passa in i de fastighetsboxar som blir allt vanligare i svenska flerfamiljshus. Att fler kunder kan få sina varubrev direkt hem i brevlådan, och inte behöver gå till ett ombud och hämta upp sitt paket med en dags försening, kommer att bidra till nöjdare mottagare, menar han.

Håkan Ericsson lyfter även fram att PostNord får merkostnader i samband med "dubbel hantering samt betalning till ombud", när breven inte får plats i mottagarnas brevlådor.

Efterlyser billig och snabb tjänst

I ett svar till Håkan Ericsson skriver Malmö Teknikkompani att det stora problemet med förändringen av varubreven är att kostnadsökningen blir svår för många e-handlare att hantera. Företaget menar också att det inte finns någon annan lämplig tjänst för små e-handlare att använda istället.

- Det vi små företagare behöver är en tjänst som är billig och hyfsat snabb med fulla mått, inte nödvändigtvis spårbar och försäkrad. Dock tror jag att många gärna ser att det finns en utlämningsscanning för att minska bedrägeriförsök, skriver företaget.

LÄS ÄVEN: E-handlare talar ut om strypningen av varubreven

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se