För en knapp månad sedan lanserades Blockets nya meddelandetjänst som ska låta inloggade användare skicka meddelanden till varandra. Tjänsten ska enligt Blocket bidra till både tryggare och enklare köp. I samband med lanseringen meddelade marknadsplatsen att stötande innehåll skulle filtreras bort från de meddelanden som skickades.
Nu får tjänsten kritik från en e-handlare som butik på Blocket sedan ungefär ett år tillbaka. Säljaren vänder sig mot att kunderna numera måste kontakta honom via den nya meddelandetjänsten eftersom det extra inloggningsmomentet kan medföra ett hinder för köp.
- Har man då inte konto hos Blocket/Schibstedt, så blir det naturligtvis ett hinder för köp, eftersom alla inte vill skaffa ytterligare konto och medföljande lösenords-kom-ihåg för att kunna handla. Inom e-handel är det ju faktiskt så att man försöker få så få steg som möjligt innan köp - inte tvärtom, skriver han i ett mejl till Ehandel.se.
Kundens mejladress censurerades
Dessutom kan säljaren inte se kundens mejladress när han ska mejla tillbaka, något Blocket hävdar är av säkerhetsskäl men som butiksägaren menar kan ställa till det till exempel när man som e-handlare vill göra en första koll vid fakturaköp.
Enligt säljaren har det hänt att kunden har uppgett sin vanliga mejladress i ett Blocketmeddelande, men att den då censurerats av Blocket som bedömde situationen som osäker.
- Personligen blir jag fruktansvärt upprörd av det här! Mina kunder tar kontakt med mig för att handla, jag tror inte de är särskilt rädda för att lämna ut en mejladress! Men däremot skall all skriftlig kommunikation gå genom Blocket, vilket jag finner mycket märkligt.
"Knappast befrämjande för försäljningen"
När säljaren, som betalar ungefär 10 000 kronor om året för att få ha sin butik på Blocket, riktade kritik mot meddelandesystemet i ett Blocketmeddelande till en kund fick han enligt egen utsago även det bortplockat. Mejlet kom fram, men kunden ska inte ha kunnat läsa den delen av texten som bestod av negativa synpunkter om chattfunktionen.
Säljaren, vars butik innehåller en typ av varor som kunder ofta har kompletterande frågor om inför ett köp, hänvisar nu alla kunder direkt till hans hemsida. Detta eftersom han har tröttnat på att hans kunder först måste logga in via Blocket för att ta kontakt med honom bara för att sedan bli uppmanade att kontakta honom igen via hemsidan för att han ska slippa involvera Blocket i sin kundkommunikation.
- Detta är knappast befrämjande för försäljningen, och naturligtvis kommer jag säga upp min Blocket-butik - finns ingen anledning att betala för uppenbara försämringar.
"Kommer att utveckla funktionen efterhand"
Men enligt Thomas Bäcker, som är kundsäkerhetschef på Blocket, har meddelandetjänsten införts på begäran av Blockets användare som ett steg i att göra kontakten mellan köpare och säljare enklare, tryggare och mer effektiv. Han har personligen inte tagit del av några liknande klagomål tidigare, men har viss förståelse för de synpunkter som framförs av e-handlaren i den här artikeln.
- Jag kan å ena sidan förstå att man som e-handlare vill ha e-post synlig, men vi har vid den här första lanseringen inte haft möjlighet att dela upp det på det sättet. I den nya meddelandetjänsten filtreras e-postadresser bort i meddelanden så att bedragare inte skall kunna inleda en konversation inom Blockets ekosystem, och sedan därefter härleda våra användare till en kanal som är utanför vår kontroll. I vårt arbete med att säkra Blocket är vi tvungna att införa detta för alla, säger han.
Från Blockets sida anser man inte att någon censur har ägt rum. Thomas Bäcker hänvisar till en lista med olämpliga ord som svordomar och könsord och ett filtreringssystem som varnar om något av orden dyker upp i ett meddelande.
Han vill inte spekulera i hur meddelandefunktionen kommer att fungera framöver för marknadsplatsens ungefär 2 000 e-handelskunder men säger att det är naturligt att det kommer synpunkter kort efter en större lansering. Nu ska Blocket ta till sig av responsen och sedan ska funktionen utvecklas efterhand.
- Men vi vill givetvis inte ställa till det för våra kunder. Där har vi ju en av våra utmaningar, att vi har så olika kundgrupper, avslutar Thomas Bäcker.