För några helger sedan publicerade vi en artikel om vuxenbutiker på nätet - en bransch som enligt många har gått från stora möjligheter till tuff konkurrens. En e-handlare som dock inte var med och gav sin syn på saken är Sinful, som enligt egen utsago är den största aktören i Skandinavien inom sitt område.
Bolaget, som är verksamt i Sverige, Norge, Danmark och Finland omsätter omkring hundra miljoner kronor, men känner ändå av den tuffa konkurrensen.
- När vi startade i Norge, Sverige och Danmark såg konkurrensen väldigt annorlunda ut. Det var billigt att köpa trafik genom Adwords vilket gav oss möjligheten att växa snabbt. Idag finns det 137 verksamheter som säljer sexleksaker enbart i Sverige. När vi startade var det kanske 50. Riktigt många har fått upp ögonen för Adwords och andra marknadsföringskanaler som vi använder oss av vilket har fått priset att stiga ordentligt, berättar Mathilde Mackowski, medgrundare och delägare till Sinful.
Adwordspriser har ökat med 200 procent
Hon berättar att Sinful i dag får betala 15 kronor för ord på Adwords som för bara tre år sedan gick att få för en tredjedel av priset.
- Det har gjort att det inte längre går att överleva utan en bra konverteringsgrad om man ska driva en verksamhet genom Adwords. Det är därför det är viktigt för oss att bygga ett starkt varumärke då det är ett effektivt sätt att höja konverteringsgraden. Det är också därför vi investerar så mycket pengar i radioreklam och online branding.
Enligt Mathilde Mackowski är det i princip omöjligt att komma igång med en ny e-handel inom vuxenområdet om man inte har “några miljoner” att lägga på att driva trafik till butiken. Och det är betydligt lättare att få affären att gå ihop om man driver ett stort bolag som får bra inköpspriser.
- Vi har sett flera mindre aktörer komma in på marknaden men det är väldigt få som överlever 2 år innan de måste stänga igen. Det beror helt enkelt på att de mindre aktörerna inte har det kapital som krävs för att få in den nödvändiga trafiken till butiken, och därför också får problem med försäljningen.
Krävs lokal kompetens för att lyckas
Sinful ser för närvarande sin största tillväxt i Finland där konkurrensen ska ha varit något mindre än i Norge, Danmark och Sverige. Bolaget har dock lärt sig den hårda vägen att för att lyckas i ett nytt land krävs mer än pengar att lägga på marknadsföring. Det behövs också personal som kan språket och den lokala marknaden.
- När vi lanserade vår finska shop hade vi inga finska anställda. Det bidrog till att vi inte hade någon insikt i vad som hände på marknaden och vår lokalkännedom var kraftigt begränsad. Vår start i Finland var allt annat än enkel och de första två åren fick vi dras med ett underskott i landet, säger Mathilde Mackowski, och fortsätter:
- Efter att vi anställt finska medarbetare på vårt kontor fick vi helt andra möjligheter att växa i landet och det senaste året har vi sett en fördubbling i den finska försäljningen.
Sinful grundades i Danmark 2008, men planen var från början att även expandera utomlands. När företaget nu är etablerat i Norden är nästa steg att röra sig vidare mot Tyskland, England och Europa.
Den största delen av företagets logistik utgår fortfarande från Danmark, men när marknaden växer blir det enligt Mathilde Mackowski allt viktigare att flytta verksamheten närmare kunderna.
- Det viktigaste för oss är att kunderna får sina paket blixtsnabbt, diskret och utan missöden, oavsett varifrån paketen skickas och vem det är som levererar. Det här är ett område vi ständigt försöker optimera och vi är lyckligtvis kända som goda leverantörer.