Fajten om Kinas e-handel fortsätter och nu ska en trio utmana Alibaba om e-handelstronen. Internetjättarna Tencent och Baidu har gått samman med konglomeratet Wanda i ett nytt e-handelsföretag där de tillsammans ska investera 814 miljoner dollar under de kommande tre åren.
Wanda som har företag inom fastigheter, turism och underhållning, kommer att äga 70 procent av aktierna i det gemensamma företaget, medan Tencent och Baidu kommer att sitta på 15 procent vardera.
De tre säger i ett gemensamt uttalande att e-handelsföretaget främst kommer att fokusera på O2O-tjänster, online-to-offline. Något som har blivit väldigt populärt i Kina på senare tid.
Djupt samarbete
Partnerskapet kommer att främja Tencents betalningsplattformar TenPay och Weixin, som bland annat konkurrerar med Alibabas Alipay. TenPay och Weixin kommer framöver att vara den rekommenderade betalningsmetoden för transaktioner i alla Wandas verksamheter, inklusive deras biografer.
Tencent kommer också att gynnas av att ha tillgång till film, tv och online-serier som Wanda äger. De tre företagen kommer samtidigt att dela med sig av trafik, media och resurser för reklam samt ”big data”. Och här kommer sökjätten Baidu att spela en nyckelroll.