Det 128-åriga skoföretaget Tretorn satsar nu ordentligt på sin e-handel och varumärkesupplevelsen. Tretorns mål är att nu växa internationellt i Europa, USA och stärka sig på hemmamarknaden Norden.
Bolaget skapar ett nytt e-handelsteam genom att rekrytera tre nya medarbetare och att slå ihop två avdelningar till en ny kreativ avdelning. Den kreativa avdelningen ska fokusera på hela varumärkesupplevelsen och till den rekryterades fyra nya ansikten samtidigt som två tidigare anställda byter roller inom företaget.
Vårt primära syfte är att vi ska stärka vårt varumärke. Vi är idag starka inom återförsäljarledet och framförallt inom norden. Men vi ser att vi behöver bli bättre på att kommunicera och berätta om vårt arv och vår historia, säger Vasko Markovski, ägare av Tretorn Sweden, i ett pressmeddelande och tillägger:
All data som en digital närvaro medför, kommer att gynna våra återförsäljare när vi tar tillvara på interaktionen mellan varumärke och konsument. Detta kommer på sikt att stärka både oss som varumärke och vår relation med återförsäljare.
Förra året lanserade Tretorn en ny nätbutik men för att verkligen öka företagets digitala närvaro, utveckla marknadsplatser och e-handeln skapades det nya e-handelsteamet. Tretorn har satt upp ett mål om att e-handeln till kunder och återförsäljare på sikt ska stå för 40 procent av den totala försäljningen.
Vi märker av ett ökat intresse från konsumenter från starka marknader såsom Tyskland, England, Italien och Frankrike. Vi har på senare tid utvecklat och lokaliserat vår hemsida med olika språk samt betallösningar. Något vi kommer att utveckla än mer under 2019, säger Vasko Markovski.
LÄS ÄVEN: Hon återupplivar gammalt stövelmärke på nätet
Det nya e-handelsteamet
Det som de nya teammedlemmarna har gemensamt är att de alla har betydande erfarenhet inom e-handel.
Den första är Angelica Molin som tar på sig rollen som Head of E-commerce. Hon har tidigare haft titeln E-commerce Operations Manager på Fjällräven, samt på Deckers Brands i London.
Den andra personen som kliver in är en E-com Operation Manager, som ska ansvara för det operativa arbetet och den tekniska delen för Tretorns e-handel och marknadsplatser.
Den sista i e-handelsteamet är David Anevik som får titeln E-commerce Sales på Tretorn. Han är den första inom E-commerceavdelningen, då han gjorde sin praktik på Tretorn och efter det blev han tillfrågad om att stanna. Han har varit med och byggt upp Tretorns e-handel och nu ska han fortsätta att jobba med företagets digitala utveckling.
"Produkten blir en kommunikationsbärare"
Med varumärkets positionering började Tretorn att jobba för tre år sedan. Men i och med företagets satsning tillkommer det nu även ett varumärkesteam som är en ihopslagning av produktavdelningen och marknadsavdelningen. Enligt företaget är det ett strategiskt val som kommer från att man ser en allt tydligare synergi mellan produkt, design och marknadsföring.
Vi ser en tydlig fördel med att slå ihop avdelningarna och därmed tänka kommunikation redan vid produktutvecklingsfasen. Med rätt design och idé så blir produkten en egen kommunikationsbärare och förstärker på så sätt konsumentens hela varumärkesupplevelse, säger Fredrik Ekström, som är ny Creative Director på Tretorn Europa.
Tretorns nya kreativa avdelning
Talangerna bakom varumärkesteamet
De två som får nya roller inom företaget är Klara Olsson och Fredrik Ekström. Klara har varit Tretorns marknadschef i Norden och ska nu ansvara för marknad och PR i Europa. Fredrik var Marketing Director för Europa och blir nu Creative Director.
En av de nyrekryterade till varumärkesteamet är Anni Tjebbes som blir Digital Marketing Specialist. Hon kommer senast från mediebyrån Mama Said Media och där hade hon senast rollen som kreativ chef, och innan dess var hon chef för sociala medier.
Alexander Källåker är den andra nyrekryterade. Han hade senast rollen som Art Director hos klockföretaget Triwa, och kliver in i samma roll hos Tretorn.
Det nyskapta varumärkesteamet får även två nyanställda produktchefer. Ellida Sjöö Nygren kommer närmast från H&M där hon hade rollen som globalt inköpsansvarig för herrmode med bas i Shanghai. På Tretorn ska hon ansvara för produktutveckling av ytterplagg och får titeln Product Manager för avdelningen outwear.
Den sista nya talangen är Katarina Wallin som senast varit utvecklingschef på en skofabrik i Vietnam. Tidigare har hon även jobbat på Nilson group och Vagabond. Nu tar hon på sig ansvaret för produktutveckling inom segmentet Footwear hos Tretorn.