ANNONS

Tinybuddys succéår: "Ett ton hundgodis i köket"

Tinybuddys succéår: "Ett ton hundgodis i köket"
Louise och Tim Jansson

Ska nå 10 miljoner i år.

ANNONS

När Tim och Louise Jansson för drygt ett år sedan lanserade e-handeln Tinybuddy var tanken att den skulle fungera som en hobby med sidoinkomst under tiden som Louise pluggade på distans. Med sovrummet som lager tillbringade Louise dagarna med att packa order, medan Tim arbetade med IT på e-handelsföretaget Partykungen. På kvällarna hjälptes de åt att lägga upp nya produkter och att ordna med marknadsföringen via AdWords.

Från hobby till 10 miljoner på två år

Men innan paret visste ordet av tog försäljningen plötsligt fart, och att ha lagret i sovrummet fungerade inte längre. Tinybuddy, som säljer hundrelaterade produkter, hade då fått börja använda sig av hela huset. 

- Ganska snart hade vi saker i hela vårt 160 kvadratmeter stora hus. Nästan ett ton hundgodis i köket. Utanför huset i villaområdet kunde det stå tre lastbilar på rad från Schenker, DHL och posten. Härliga grannar som inte klagade hade vi i alla fall, skriver Tim i ett inlägg på Facebook. 

Nu är Tinybuddy inne på sitt andra år och omsättningen för året väntas komma upp i tio miljoner kronor. Tim har sagt upp sig från sitt ordinarie arbete för att istället jobba heltid med Tinybuddy, som i höst räknar med att vara 6-7 anställda.

"Har båda ett genuint hundintresse"

För Ehandel.se berättar Tim och Louise Jansson att idén till Tinybuddy kom när duon var i London och köpte julklappar till sina hundar. De tyckte inte att det fanns någon annan aktör som var inriktad på små och mellanstora familjehundar.

- Det finns en marknad, det märkte vi själv när vi letade produkter på nätet. Sedan har vi båda ett genuint hundintresse. Våra två egna hundar är lika stor del av familjen som oss själva och vi spenderar otroligt mycket tid med dem, både på jobbet och på fritiden, skriver Tim Jansson.

Vad beror det på, förutom hårt slit, att ni har nått den här försäljningsnivån?

- Det är det svårt att sätta fingret på. Men jag tror att en förutsättning för att lyckas är att ha ett genuint intresse för det man gör och att aldrig bli nöjd. Vi kompletterar varandra väl: Louise med sin kreativitet, produkt- och kundkännedom, känsla för design och noggrannhet och jag med den tekniska biten efter snart tio år som utvecklare och konsult i e-handelsbranschen.

"Just nu växer vi något enormt"

I tidigare artiklar på Ehandel.se har just djurrelaterade produkter beskrivits som en tuff bransch att befinna sig i. Men den typen av kommentarer är ingenting som oroar Gävleföretaget Tinybuddy.

- Man får bara se till att göra allt lite bättre än alla andra! skriver Tim.

Vad blir nästa steg för Tinybuddy?

- Det får framtiden utvisa . Just nu växer vi något enormt och vi är säkra på att det är en bra bit kvar på resan.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se