E-handeln Tailor Store, som säljer skäddarsydda herrkläder, ser fortfarande Europa som sin största marknad men Jan Höjman, VD för Tailor Store Sweden, märker av ett intresse från företagets produkter från “lite slarvigt uttryckt hela världen”. Nu har bolaget precis lanserat i Nya Zeeland, Sydafrika och Kanada med nationella domännamn och betalningsmöjligheter i lokal valuta.
- Det vi gör är att anpassa sajten och betalningsmöjligheterna med domännamn och lokal valuta. Genom att sänka trösklarna gör vi det lättare för våra kunder att handla, säger Jan Höjman.
Varför blev det just de här tre länderna?
- Vi har haft kunder i de här länderna under flera års tid. Det är så vi jobbar - ser var det finns intresse och sen gör vi det enklare för våra kunder där. Vi har ännu inte betalningsmöjligheterna ordnade fullt ut i Sydafrika eftersom PayPal inte hanterar landets valuta Rand, men det kompletterar vi efterhand.
Försäljningsökning efter lokala sajter i Schweiz och Norge
Jan Höjman berättar att Tailor Store har märkt av försäljningsökningar sedan företaget på samma sätt förenklade genom att lansera lokala sajter i Norge och Schweiz, och när bolaget förra året ordnade med webbshoppar på det lokala språket och med den lokala valutan i Polen, Nederländerna och Finland, hände samma sak där.
- Schweiz har seglat upp som en av våra viktigaste marknader. Det är viktigt att vara förtroendegivande för att få en försäljningsökning, och det blir mer förtroendegivande med en lokal sajt.
"Nära till hands med engelsktalande marknader"
Tailor store har planer på att fortsätta sin expansion, men företaget ser även möjligheter att fortsätta sin utveckling på marknader som redan intagits. Sedan ett halvår tillbaka har företaget en så kallad country manager på plats i Storbritannien som ska fungera som en lokal representant för att nå ut till fler kunder, och företaget söker just nu en person för ett motsvarande upplägg i de tysktalande delarna av Europa. Språket är väldigt viktigt för att företaget ska fungera bra i nya länder, enligt Jan Höjman.
- För att gå in på en lokal marknad behöver man en bra kundtjänst på det lokala språket, och då ligger det nära till hands att vi tittar på engelsktalande marknader. Nu tittar vi på USA, som förstås innebär stora utmaningar men också stora möjligheter. Men vi har som sagt också mer att göra där vi redan finns.
Tailor store grundades i Sverige 2003 och har sedan dess expanderat till stora delar av Europa. Förra året omsatte bolaget över 50 miljoner kronor.