ANNONS

Tailor Store gör ett klipp för miljön med skräddarsytt

Tailor Store gör ett klipp för miljön med skräddarsytt

Kläder som sitter som de ska returneras inte lika ofta enligt nätskräddaren.

ANNONS

De flesta modebutiker på nätet brottas med ett och samma problem, returer. Något som inte bara är kostsamt för e-handlarna, utan även för miljön. Utöver det höga antalet returer påpekar Jan Höjman, VD på Tailor Store, att svenskarna varje år slänger åtta kilo textilier per person.

En kombination som påverkar miljön negativt och enligt Tailor Store, som i vår öppnar ett nytt skrädderi på Sri Lanka, är passformen en stor bov i dramat.

– För fler än hälften av svenskarna är det ett återkommande problem att kläderna sitter illa. Samtidigt uppger svenskarna att passformen är a och o. Därför tror vi att dålig passform bidrar till att vi i dag returnerar och slänger kläder i en så hög utsträckning, säger Jan Höjman.

Etablerar sig nu i USA

Höjman konstaterar också att när vi slänger åtta kilo kläder, har det gått åt precis lika många kilo kemikalier och 29 000 liter vatten. Tailor Stores lösning på problemet är föga förvånande skräddarsytt.

– Enbart fem procent av våra kunder returnerar sina plagg. Jämför vi med andra e-handlare tycker jag att siffran bevisar att skräddarsydda kläder på Internet inte bara är rätt rent klimatmässigt utan också affärsmässigt, säger Jan Höjman.

Tailor Store ser fortfarande Europa som sin största marknad men i höstas tog man klivet in i Nya Zeeland, Sydafrika och Kanada.

– Det är på de stora marknaderna vi kan göra skillnad snabbt. Därför etablerar vi oss nu i USA och satsar mycket i Storbritannien, Tyskland och Kanada. Framåt ser vi naturligtvis Kina och andra delar av Asien som intressanta marknader, säger Jan Höjman.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se