I början av april slog familjeföretaget TH Pettersson upp portarna till sin e-handel. Familjeföretaget, som bland annat säljer däck och bilbatterier, har varit verksamt i 93 år och när e-handeln lanserats visade det sig att kunderna hittade till företaget även via nätet.
Redan första veckan sålde TH Petterssons webshop för över 100 000 kronor, och två månader efter lansering har B2C-butiken på nätet nått en miljon i försäljning.
- Nu två månader senare är jag mycket nöjd. Vi har passerat sjusiffrig försäljning i webshopen samt ökat försäljningen i de fysiska butikerna. Jag lanserade nya varumärken online samt fyllde upp vår butik vilket generar att kunderna uppskattar oss, säger Johan Dalbro, e-handelschef på TH Pettersson.
Börjar med B2B
Johan Dalbro berättar vidare att TH Pettersson med sin e-handel lyckats locka personer i åldern 18-35, vilket är en lite nyare målgrupp för företaget. Personalen har också märkt att de aktiva kunderna består av både kvinnor och män. Enligt Johan Dalbro uppskattar många av kunderna att de kan handla på webben och sen hämta upp sina varor i TH Petterssons verkstad.
- När vi lanserade shopen var den helt ny och trafiken fanns inte, utan allt gjordes från början. Den äldre hemsidan med mall och grund från år 1997 hade knappt någon trafik. Nu har vi ständigt trafik med både nya och framförallt många återkommande kunder.
TH Pettersson kommer som nästa steg att bygga ut e-handeln med B2B så att även företag och kommuner kan handla.
- Våra kunder finns inom hela Sverige, från Arvidsjaur i norr till Malmö i söder. Till skillnad från många andra e-handlare ser vi ingen skillnad i försäljning beroende på vädret. Snarare beror det hos oss på vilken säsong vi har och vår och sommar är vår största säsong.