ANNONS

T-shirtföretaget Asket lanserar nu egen E-handel

T-shirtföretaget Asket lanserar nu egen E-handel

Efter en mycket framgångsrik Kickstarter-kampanj lanserar nu det svenska företaget Asket sin nätbutik.

ANNONS

Vi rapporterade nyligen hur flera framgångsrika Kickstarter-projekt nu gått över till Amazon för att nå ut med sin produkt. Om man ska bygga upp ett modevarumärke kan det dock vara bra med egen nätbutik, där man kontrollerar alla delar av upplevelsen.

Asket är det nya svenska klädmärket som ska fixa t-tröjor som passar din kropp oavsett form. Deras Kickstarter-kampanj nådde snabbt sitt mål och slutade med ett stöd på 45 800 euro, runt 430 000 kronor. Detta ifrån konsumenter som uppenbarligen hade längtat efter en t-shirt som utökade standardstorlekarna.

Stötte på problem

Totalt sålde Asket 1400 t-shirts till närmare 600 Kickstarter-användare världen över. Det ska dock inte gått helt smärtfritt.

- Tyvärr stötte vi kort därefter in i några mindre produktionsproblem vilket gjorde att allting tog lite längre än vad vi något optimistiskt hoppats på. Till slut fick vi dock till allt precis så som vi ville ha det och vi skickade ut de sista Kickstarter-paketen förra veckan. Självklart var det något av en logistisk utmaning att få ut så många paket på kort tid till alla världens hörn och vi har fått blanda diverse fraktsätt och lösningar för att få ihop det men allt gick bra till slut och hittills har vi bara fått väldigt positiv feedback, säger Jaokob Dworsky, medgrundare av Asket.

Nu är det förstås dags för nästa steg i resan. Att nå ut med produkten på den breda marknaden. Till sin hjälp har man lanserat en egen nätbutik som ska bli navet i framtida satsningar.

- I och med att det är vår huvudsakliga försäljningskanal har vi ganska långtgående planer. Givet tidspressen (sidan är utvecklad på endast tre extremt intensiva månader) har vi fått prioritera bort en hel del saker och vi kommer lansera nya features kontinuerligt. Vi planerar bland annat att lansera kontofunktionalitet och produktvideo inom kort och samtidigt så blir det en hel del optimeringsjobb nu när den äntligen är live, säger Jakob.

Vill bli bättre internationellt

Webbutiken är från dag ett öppen för hela världen att handla i men man erkänner att det inte är bra villkor för alla, speciellt de utanför EU.

- I Sverige kan vi erbjuda en väldigt bra upplevelse med billig frakt (50kr och gratis frakt över 500kr) samt fria returer och i längden vill vi göra det mer attraktivt även för internationella kunder, berättar Jakob.

Den nya nätbutiken som man alltså slängt ihop ganska snabbt ska vara byggd på plattformen Spree Commerce. En e-handelsplattform som tydligen är anpassad för denna typ av verksamhet.

- För oss var det framförallt en fråga om flexibilitet, både i frontend och backend, vilket gett oss en möjlighet att bygga en unik ebutik som verkligen passar med vårt varumärke. Dessutom är den väldigt anpassad just för modeföretag (det är bland annat backat av Bonobos grundare som en lösning på många av de problem de haft med andra system) och erbjuder en bra platform att växa med genom en hög grad av modularitet och gott om färdiga integreringar, säger Jakob.

Nöjda kunder är nyckeln

Nu ska man satsa på marknadsföring och samarbeten med bloggar och olika ambassadörer. De hoppas dock att genom att säkerställa att alla kunder får en bra upplevelse, och är helt nöjda, att ordet sprids om de nya välpassande t-tröjorna.

Några planer på fysiska butiker skall inte finnas i dagsläget man man överväger att köra någon pop up-butik inom kort. Man planerar även att bredda sortimentet men vill inte avslöja något om vad det kan bli i dagsläget.

- Även om vi inte har några planer på att lansera några traditionella butiker så ser vi att många liknande brands, till exempel Bonobos och Warby Parker, som startat online börjat öppna upp fysiska showrooms och det kan mycket väl vara ett intressant alternativ i framtiden men just nu vill vi fokusera helt på online, säger Jakob Dworsky.

 

PĂĄ bild: Jakob Dworsky

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se