Swish Handel lanserades i januari 2017, och redan under 2018 har den haft en tillväxt på cirka 280 procent. Under det första året nådde den 13,5 miljoner betalningar och under 2018 summerades dem till 52 miljoner. Handelstjänsten har på kort tid fått in många små och stora handlare under sitt tak, bland annat SJ, Åhléns och Selecta. Blocket var även en av dem som anslöt sig under förra året.
– Redan fem dagar efter att vi lanserade Swish blev det vårt populäraste betalsätt. Nu väljer närmare hälften av våra kunder att betala sina annonser med Swish, säger Cecilia von Krusenstierna, marknads- och kommunikationschef på Blocket, i ett pressmeddelande.
"Både online och i fysisk miljö"
Swish är idag Sveriges populäraste mobila betallösning hos både privatpersoner och företag. Betalföretaget förutspår fler anslutna företag och handlare framåt, samt en fortsatt positiv utveckling för handelstjänsten.
– Vi ser en stor efterfrågan från användare att kunna betala med Swish, både online och i fysisk miljö. Vi är såklart oerhört glada över att fler och fler företag nu väljer att erbjuda Swish till sina kunder och att vi på så sätt blir tillgängliga på ännu fler plattformar, säger Anna-Lena Wretman, VD för Swish.