ANNONS

Sveriges största e-handelsdag fanns knappt för tre år sedan

Sveriges största e-handelsdag fanns knappt för tre år sedan

Förbered dig på försäljningskaos.

ANNONS

På fredag smäller det till. Även om många försöker förlänga Black Friday med en vecka, eller ibland ännu mer, så är det på fredag det faktiskt gäller. Black Friday är årets största e-handelsdag, utan någon som helst konkurrens. Det finns ingen dag på hela året som levererar samma försäljningskalas och höga ordertryck som Black Friday.

Då ska vi även minnas att Black Friday är ganska nytt i Sverige. 2014 fanns konceptet knappt i vårt avlånga land, även om vissa e-handlare förstås var tidiga att anamma Black Friday. 2015 var året då rea-dagen slog igenom i Sverige, vilket ni kan se i grafen ovan, och sedan dess har dagen totaldominerat i e-handelsstatistiken.

Ökningar mellan 50 och 80 procent

Så vad har vi att vänta oss på fredag? Låt oss kika lite på statistiken. Vi börjar med antalet order:

Som ni kan se ovan inträffade förra året en ökning med nära 60 procent i antalet order under Black Friday. Detta var dock en ökning från nivåer som var rekordhöga redan året innan. Att sätta en prognos för årets Black Friday är därmed svårt då dagen är så pass ny. Ett rekord avlöser helt enkelt ett annat. Kikar vi på försäljningssiffrorna så ser vi en ännu större ökning:

E-handlarnas intäkter ökade med över 70 procent under rea-dagen förra året. Tillväxten har saktat in något sedan tidigare år. Från 2014 till 2015 såg vi nämligen ökningar på över 100 procent i både antal order och intäkter.

Kommer öka med minst 35 procent i år

Sedan 2014 har försäljningsutvecklingen varit relativt linjär och om denna trend fortsätter som den gjort hittills hamnar vi i år på en 35-procentig ökning för Black Friday, enligt analysavdelningen på Ehandel.se.

Vi kan även se i graferna ovan att Black Friday spiller över till lördag, söndag och efterföljande rea-dag Cyber Monday. Detta beror förstås på om man fortsätter att kampanja, men gör man det så gäller det att stärka upp organisationen även för denna försäljning.

Orderökningen hittills under november (t.o.m. den 18:e) ligger på 20 procent, vilket tyder på att vi följer samma utveckling som förra året vid denna tiden. Inget tyder alltså på att konsumenterna inte kommer att lätta på plånboken som aldrig förr, ännu en gång. Planerar du att kampanja under dagen gäller det alltså att vara redo. Det kommer att bli galet även i år, det är en sak vi kan lova.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se