Vi bad Sveriges e-handlare att utse årets absolut bästa nätbutik. Några fasta kriterier fanns inte, utan man skulle rösta på den butik man tycker är bäst just nu. Det blev en tuff match i toppen med företag som Apotea, Lyko, CoolStuff och Intersport.
LÄS ÄVEN: Nu måste du rösta på Sveriges bästa e-handlare 2018
Efter att flera hundra e-handlare lagt in sin röst var det dock Intersports nätbutik som tog hem förstaplatsen. De allra flesta av motiveringarna till Intersport pekar på det faktum att företaget under den senaste tiden tagit stora kliv framåt gällande sin e-handel.
”Tar stora steg till att integrera e-handel och fysisk butik”, skriver en av dem som röstat på Intersport.
Förra året fick vi tydliga tecken på att Intersport satsade stort på e-handeln. De flyttade hem lagret från en tredjepartslösning och investerade samtidigt i robotlagret AutoStore. I början av 2018 tog de även hjälp av e-handelsexperten Jarno Vanhatapio, som nu sitter i Intersports styrelse. Detta samtidigt som företaget har uppgraderat sin e-handelssajt.
"Jag älskar navigeringen"
Många av dem som lagt sin röst på Intersport tar upp sidans hastighet som något de ser upp till. Sajtens utformning i mobilen lyfts också av flera som riktigt bra. Specifika funktioner pekas även ut som speciella.
”Jag älskar navigeringen på en kategorisida. Att Intersport har hittat på ett nytt – i alla fall så har inte jag sett det tidigare – sätt att navigera i en breadcrumb är ju coolt. Och fasiken va snabb den är”, lyder en annan motivering.
Intersports lösning för Click & Collect, alltså att klicka hem varan på nätet och sedan hämta i butik, pekas även ut som väl genomförd och det ska överlag vara smidigt att handla och betala på sajten.
”Det känns som att Intersport har gjort ett stort lyft online både när det gäller layout och effektivitet. Det jag uppskattar mest är det snabba betalningsflödet”, säger en av dem som har röstat.
"Riktigt kul att det börjar få effekt"
Intersports Chief Digital Officer Johan Lidenmark tar med glädje emot beskedet om vinsten.
- Det är underbart, man blir ju tårögd. Vi är mitt uppe i fasen av att skapa "en köpupplevelse", bland annat genom att förändra vår sajt, och det är riktigt kul att se att vårt arbete börjar få effekt, säger han till Ehandel.se.
Enligt Johan Lidenmark har Intersport under en tid arbetat med att ställa om till att bli ett omnikanalsföretag, och flera satsningar har gjorts för att optimera företagets e-handel.
- Precis före jul genomförde vi en del stora förändringar och då såg vi direkt att konverteringen gick upp.
Hur känns det att bli framröstad som vinnare av kollegorna i branschen?
- Det är förstås jätteroligt att andra branschaktörer har fångat upp att det händer saker på Intersport. Vi är stolta och glada över att få ta emot det här priset, avslutar Johan Lidenmark.