I september plockade den tyska matkassejätten HelloFresh in 75 miljoner euro, nästan 700 miljoner kronor, i riskkapital från kapitalförvaltaren Baillie Gifford. En investeringsrunda som värderade bolaget till 2,6 miljarder euro, över 24 miljarder kronor. En rejäl ökning jämfört med den förra rundan i mars 2015, då bolaget värderades till ungefär 6 miljarder kronor.
Bolaget har växt kraftigt de senaste åren och under det tredje kvartalet 2015 levererade HelloFresh mat till 533 000 kunder, men tillväxt kostar pengar. Enligt nyhetsbyrån Reuters uppgick förlusterna till 58 miljoner euro, motsvarande 544 miljoner kronor, under årets första tre kvartal.
För att få in nytt kapital planerar nu Rocket Internet, som äger 56,4 procent av HelloFresh, att ta det svenskgrundade matkassebolaget HelloFresh till börsen.
4 miljoner matkassar i månaden
Börsnoteringen ska ske på Frankfurtbörsen, något som företagsledningen berättar om i ett pressmeddelande under onsdagsmorgonen. Man bekräftar därmed uppgifterna som först rapporterades av nyhetsbyrån Dow Jones.
HelloFresh grundades 2012 av Dominic Richter, Thomas Griesel och svenska Jessica Nilsson som numera är investment manager på Northzone. Matkassetjänsten har sedan dess växt ut till en jätte och har idag verksamhet i sju länder.
Under 2014 omsatte HelloFresh 70 miljoner euro, cirka 650 miljoner kronor. Nästan en fyrdubbling jämfört med föregående år och enligt Rocket Internet levererar företaget över 4 miljoner matkassar i månaden.