ANNONS

Svenska e-handlare synade kring sina Instagramkonton

Svenska e-handlare synade kring sina Instagramkonton

Instagram växer som marknadsföringskanal, men hur bra är de svenska nätbutikerna på att locka följare och engagera dem. Enligt en ny rapport har landets e-handlare lite att jobba med.

ANNONS

Instagram har blivit en allt viktigare kanal för många e-handlare, och när det nu även är möjligt att annonsera i det sociala nätverket finns det ytterligare fördelar för många företag.

Inför lanseringen av Instagram Ads i Norden påpekade Axel Storckenfeldt, Instagram Ads-specialist på optimeringsbyrån Zalster, att Instagram mycket väl kan bli den tredje viktigaste kanalen för e-handlare efter Facebook och Google.

Nu har Zalster släppt en rapport som visar hur pass bra svenska företag och varumärken är på Instagram. I en sammanställning av 221 varumärken har man försökt identifiera de största B2C-varumärkena, med ett specifikt svenskt Instagram-konto, sett till varumärkeskännedom, omsättning, uppskattad kundbas och andra relevanta faktorer.

Störst på Instagram sett till följare är Åhlens och Ikea som har 91 000 respektive 74 000 följare. Ska man hitta lite mer renodlade e-handlare får vi dock hoppa ner en bit. Först på plats 23 hittar vi Lekmer med drygt 24 000 följare, även om Hemtex, som satsar allt mer på nätet, hamnar på fjärde plats med cirka 55 000 följare.

Längre ner i listan hittar vi Sportamore på plats 26, Fyndiq som nummer 37 och på plats 50 hittar vi norska Komplett. Lekmer må ligga i topp bland e-handlarna på listan när det gäller följare, men man är inget vidare på att engagera dem.

Blocket levererar inte

Förutom att sammanställa antalet följare har Zalster nämligen även räknat ut vad man kallar engagemangsgrad. Något man gjort genom att ta antalet genomsnittliga gilla-markeringar på de 10 senaste uppladdningarna, borträknat den allra senaste för att undvika för stor varians. En siffra som sedan delas på antalet följare och multipliceras med 1000.

Bland de varumärken med minst 500 följare har Anamma, som säljer veganska produkter, högst engagemangsgrad, 125. På andraplats kommer BMW med 111, som sedan följs av Scouterna på 110.

Bregott har en engagemangsgrad på 96, vilket Zalster konstaterar är väldigt bra med tanke på att de har 15 gånger så många följare som Anamma. Lekmer däremot hamnar i botten på listan tillsammans med Bodystore, Nyheter24 och Blocket, som trots att man lyckats bygga en helt okej bas med följare, inte har lyckats lika bra med att få sina följare att engagera sig i företagets inlägg.

– Vår teori är att det ligger mycket i val av budskap och caption. För trots att bilderna för det mesta håller fin kvalité så lyckas inte Blocket sticka ut. Det blir helt enkelt bara ytterligare en bild i flödet med filter, skriver Zalster i rapporten.

Många e-handlare i botten

Ytterligare en anledning till att Blocket ligger så pass lågt i engagemangsgrad som de gör kan vara att man har bränt målgruppen genom att köra tävlingar, något som Zalster sett tydliga exempel på inte hör hemma i Instagram-miljön.

– Man har även haft så pass mycket fokus på sälj i overlay-texter i bilder samt i captions att det helt enkelt blivit en banner blindness-situation, konstaterar Zalster.

Först på plats 47 hittar vi en mer renodlad e-handlare när det gäller engagemangsgrad. Här parkerar Webhallen med sina 945 följare och en engagemangsgrad på 68, att jämföra med Blockets 12, Lekmers 24 och Sportamores 17. Som nämnt tidigare gäller den här undersökningen endast företag och varumärken med ett specifikt svenskt Instagram-konto.

Något som innebär att till exempel onlinemodebutiken Chiquelle, som genom sin satsning på sociala medier nått ett stort antal följare på Instagram, inte finns med på listan. I dagsläget har näthandlaren, som nyligen tog klivet in Finland och Nederländerna, över 140 000 följare och skaran ökar ständigt.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap