Singles Day kom till för att fira världens singlar och tanken är att de som är ensamma ska köpa något till sig själva. Dagen har dock, i alla fall utanför Kina, utvecklats till ännu en galen rea-dag likt många andra.
I USA är man ganska ovetandes om Singles Day och amerikanerna satsar istället stenhårt på Black Friday, som går av stapeln den fjärde fredagen i november. Singles Day har dock hittat till Europa och fått fotfäste i flera länder utanför Kina.
22 procent fler order
Ehandel.se kunde först i fjol konstatera att shoppingdagen gjort ett avtryck i Sverige. Med den senaste datan från statistikstjänsten Ehandel.se Analytics, som mäter ungefär 400 svenska nätbutikers transaktioner, så ökade Singles Day märkbart i fjol. Jämfört med den genomsnittliga veckan 2017 lades 22 procent fler order hos dessa butiker under den 11 november. Då ska det även noteras att många av dessa butiker med största sannolikhet inte bedriver någon Singles Day-kampanj. Readagen har alltså ändå gjort sig hörd i statistiken.
Att Singles Day nu syns i siffrorna förvånar inte de som följt med i nyhetsflödet på Ehandel.se. Redan 2015 kunde vi berätta att vissa stora e-handlare skulle haka på dagen. Bland annat valde då Sportamore, Lyko och Cocopanda att köra speciella Singles Day-kampanjer.
Lika stor som Black Friday?
Sedan dess har allt fler e-handlare hoppat på Singles Day med egna kampanjer. Under förra året kunde man, utöver i våra siffror, också se hur Singles Day hade fått genomslag på bredare front i Sverige, när jättar som Elgiganten och MediaMarkt valde att hoppa på den kinesiska shoppinghögtiden. Elgiganten gick till och med ut med att de trodde att dagen till slut skulle bli lika stor som Black Friday. Där är vi inte ännu, men utvecklingen tyder på att Singles Day i år kommer att bli mycket större i Sverige än tidigare.
Förra året låg Singles Day på en lördag, men i år ligger den 11/11 på en söndag. Eftersom söndagen generellt sett är en starkare veckodag än lördagen när det kommer till e-handelsförsäljning, så kommer förmodligen bara det faktumet att ge Singles Day 2018 en rejäl skjuts. Om ännu fler e-handlare ställer sig bakom dagen kan vi potentiellt vänta oss en liknande explosiv tillväxt som vi såg när Black Friday etablerades i Sverige.
Denna artikel är en del av E-rapporten #5.