21-åringen som via e-handel säljer svenska antikviteter till konsumenter i Kina må vara driftigare än många andra i samma ålder, men han är knappast ensam om att ha hittat en väg framåt via e-handel till Kina. De senaste månaderna har allt fler pratat om att e-handel mellan Kina och Europa inte bara utgör ett problem för butikerna i väst - utan även en stor ekonomisk möjlighet.
Jack Ma ska också närvara
Nu har svensk e-handel och Kina blivit så hett att fenomenet till och med har nått högsta politiska nivå. Regeringen verkar ha fått upp ögonen för fördelarna med upplägget, och när den senaste i raden av svenska butiker i Kina invigs i morgon är självaste statsminister Stefan Löfven (S) på plats för att delta i festligheterna.
Mer exakt handlar det om "Kaimen - The Swedish Brand Store", som öppnar en butik på den Alibaba-ägda e-handelsplattformen Tmall. Ambitionen är kort och gott att erbjudan en “ny möjlighet för svenska varumärken att sälja online i Kina och för kinesiska konsumenter att köpa svenska premiumprodukter.”
När det blir dags att klippa invigningsbandet får Stefan Löfven dock bråka om saxen med Alibabagrundaren Jack Ma, som även han kommer att vara på plats för den exklusiva e-handelspremiären.
"Kommer att mottas väl i Kina"
Butiken Kaimen, vars namn ska betyda “öppen dörr” på mandarin, har inför premiären samlat ett tiotal svenska premiumvarumärken. Bakom sajten står Johan Aledal och Johan Wikander, som via sitt företag Johan & Johan hjälper andra företag att lyckas med sin expansion i Asien.
- Vi ser en ökad efterfrågan på våra existerande varumärkesbutiker på Tmall.com och vi vet att Kaimen, vår nya svenska multi-brand butik, kommer att mottas väl av de kinesiska konsumenterna. Vi blir nästan varje dag kontaktade av svenska varumärken som vill veta mer om den kinesiska marknaden, säger de i ett gemensamt uttalande.
Kaimen - The Swedish Brand Store siktar på att sälja produkter inom tre kategorier; Baby & Kids, Health & Sports samt Family & Lifestyle.