Betalbolaget DIBS mäter pulsen på den svenska e-handeln med en egen rapport, inte helt olik PostNords e-barometer. Skillnaden är dock att DIBS inkluderar resor och tjänster, inte bara fysiska varor som i e-barometern.
Enligt Svensk E-handel 2018, som DIBS rapport heter, så beräknas e-handeln i vårt avlånga land omsätta 268 miljarder kronor under 2018. Trots att DIBS inkluderar resor och tjänster så är detta en rejäl ökning jämfört med tidigare års siffror.
- E-handeln är mycket större än vad tidigare undersökningar visat. Marknaden har utvecklats på olika sätt sedan vi gjorde den förra beräkningsmodellen som exempelvis hade mer fragmenterade betalsätt och en större andel utlandshandel, säger Daniel Larsson, vd på betalningsföretaget DIBS.
Mer än dubbelt så stor
Varför siffrorna skjutit i höjden beror alltså bland annat på att DIBS nu använder en ny beräkningsmodell.
- Med den nya beräkningsmodellen som från och med nu endast är baserad på vad konsumenterna uppger är sin totala konsumtion samt demografisk data för Sverige, blir den totala omsättningen för kategorierna resor, varor och tjänster hela 267,9 miljarder kronor för 2018, skriver företaget.
Den nya prognosen är mer än dubbelt så stor som DIBS omsättningsuträkning förra året, på dryga 110 miljarder. Resor och varor ska stå för lite över 40 procent vardera och tjänster hamnar på dryga 17 procent av den totala omsättningen. Enligt DIBS är det framför allt fysiska varor som ökar i år och de stora tillväxtraketerna sägs vara heminredning och livsmedel.
- Resor som haft några riktigt bra år är en mer mättad marknad än varor och tjänster som fortfarande ökar kraftigt. Trenden pekar på att detta kommer att fortsätta i flera år till, säger Daniel Larsson.