ANNONS

Studenternas nätbokhandel nådde 2 miljoner första året

Studenternas nätbokhandel nådde 2 miljoner första året
Harry Wollin Struwe

Satsar på att dubbla till 4 miljoner kronor i omsättning inom det närmsta året.

ANNONS

Hösten 2015 klev två män in på Kalmar Science Park för att få hjälp och råd med sina respektive företagsidéer. De hade aldrig träffats tidigare och kände inte till varandras existens.

Den ene, Matthew Sgroi, kommer ursprungligen från USA och har lång erfarenhet inom förlagsbranschen, men även en dröm om att starta något eget. Den andre heter Harry Wollin Struwe och var en svensk kille på några och tjugo. Utåt sett två olika figurer, med inte så mycket gemensamt.

“Vi gillade varandra direkt”

Men när de båda råkade få träffa samma affärsutvecklare, insåg denne att han måste koppla ihop dem med varandra. Och snart upptäckte de båda männen att de hade snarlika företagsidéer och bestämde sig för att slå sig ihop.

- Vi kom väldigt bra överens och gillade varandra direkt. Vi är olika, men också drivna och har mycket gemensamt. Så vi sa att vi kör, vi lägger våra liv på det här. Så det gjorde vi, säger Harry Wollin Struwe.

Resultatet blev den gemensamma e-handeln Snaplit, en nätbokhandel som specialiserar sig på kurs- och företagslitteratur.

Frun fick namnge företaget

Och företagsnamnet bär i sig på en egen historia.

- Vi hade en lista med en massa förslag, men vi kunde inte bestämma oss. Vi bad Matthews fru Mia komma på något bra och det blev Snaplit. Hon kände inte till Snapchat - den bakomliggande tanken är att du skall få dina böcker "in a snap". 

Till en början var tanken att de skulle bli grossister och sälja litteratur från England och USA till de stora återförsäljarna. Men den tanken övergavs när de insåg hur hårt pressad marknaden var. Så istället bestämde de sig för att själva börja sälja litteratur direkt till främst studenter.

Hittade teknikern hos leverantören

Efter några vurpor hittade Snaplit till slut en lokal e-handelsleverantör, Internetbyrån i Kalmar. Hos dem jobbade även Daniel Auener, som sedermera började frilansa. Idag sköter han all teknik hos Snaplit och fungerar i praktiken som företagets tredje delägare.

I juni förra året var Snaplit till slut igång och sedan dess har företaget omsatt 2 miljoner kronor. Ingen dålig prestation, med tanke på att situationen på den svenska nätboksmarknaden är minst sagt pressad.

Två stora jättar, Bokus och Adlibris, dominerar marknaden och i praktiken är det svårt för mindre företag att slå sig in och utmana dem, något som Sölve Dahlgren som driver sidan Boktugg, tidigare har berättat om.

Marknadsföring och snabba leveranser

Så hur har Snaplit ändå lyckats sälja för två miljoner kronor?

- Vi har jobbat hårt och är hyfsat nöjda med resultatet. Bland annat har vi marknadsfört oss till lärare. Vi har bra kontakt med dem och ser till att ha deras böcker i lager när studenterna börjar. Vi försöker också ha ett brett utbud i lagret och skickar alltid de böcker vi har och får in samma dag, vilket underlättar för studenter som är som mig, att man på en treveckorskurs kommer på en vecka in i kursen att man glömt beställa litteraturen, säger Harry och skrattar skämtsamt. 

Idag finns 120 000 titlar i e-handeln, varav de flesta är sånt som företaget beställer från USA och England. Och trots att en del andra nätbokhandlare erbjuder mer förmånliga fraktavgifter, har Snaplit hittat ett sätt att locka studenterna att beställa av dem.

- Och faktum är att om alla köper sina böcker var för sig, så kan det mycket väl bli billigare att köpa dem hos någon av de stora nätbokhandlarna. Ofta har vi ett bra pris även då, men inte alltid. Om man däremot köper tillsammans med andra, eller flera böcker samtidigt och får fri frakt, så blir det oftast billigare att köpa dem hos oss. Och det är det många som gör. Skulle studenter vilja köpa in böcker till en hel klass går det också att ordna, till ett bättre pris förstås.

Vill på sikt finnas utanför Sverige

Däremot vill Snaplit inte lansera sig som någon officiell utmanare till Bokus och Adlibris.

- Vi är mer som ett komplement, förklarar Harry.

Om fem år hoppas han att företaget är välkänt i studentkretsar.

- Om fem år hoppas jag att vi är den leverantören som folk tänker på när de vill nörda ner sig i någonting - oavsett om det är i hur man kan odla sin egen tobak, göra yoga eller universitetskursen i marknadsföring. Förhoppningsvis finns vi även utanför Sverige, i första hand i resten av Norden och sedan vidare därifrån, säger han.

Satsar på 4 miljoner närmsta året

Men redan under det närmsta året hoppas företaget kunna nå ytterligare en milstolpe.

- Vi satsar på att dubbla vår omsättning inom det närmsta året och omsätta 4 miljoner vid den här tiden nästa år.

Kommer ni att klara det?

- Jag tror det! Vi kommer absolut att få jobba hårt för det, men vi har alla förutsättningar att lyckas.

Och för att sluta där vi började så är Harry Wollin Struwe tacksam att han vände sig till Kalmar Science Park för råd och hjälp med sin idé.

- Det var jättebra! Jag skulle rekommendera alla att göra samma sak. Även om man redan har ett företag så kan  man alltid få inspiration och hjälp, avslutar han.

Michell Grönlund