Betaltjänsten Stripe vars mål är att göra betalningar på nätet så enkelt som möjligt, har lanserat en ny tjänst. Stripe Relay är ett nytt API, programmeringsgränssnitt, som ska göra det enklare att sälja i mobila appar.
Det handlar om det högst aktuella ämnet kontextuell e-handel, att låta kunden handla direkt där den befinner sig.
Det enklaste exemplet är Twitter. Använder du Stripe Relay kan du enkelt skicka ut produkten på Twitter där potentiella kunder sedan direkt kan handla den via en köpknapp i Twitter-appen. Kunden behöver alltså inte lämna det sociala nätverket.
Stripe hanterar produktinformation
Hur får man då in sina produkter i Stripe Relay? Du kan antingen skicka dem via din egen webbshop om du kopplar upp dig mot det nya API:et. Det ska även finnas en färdig koppling till e-handelsplattformen Hybris, så att man slipper programmera det själv.
Det tredje alternativet som är ganska intressant är att du själv kan lägga in produkterna hos Stripe. I deras administrationsgränssnitt, dashboard, kan du nu föra in produktinformation med namn, produktvariant, pris, lagersaldo och så vidare.
Lägg in en SKU (unik produkt) manuellt i Stripe Relay
Vi kanske inte ska kalla det att Stripe blir ett produkthanteringssystem men det är intressant att en betalleverantör börjar ta sig an produktinformation på detta sätt. Anledningen ska helt enkelt vara att de känner sig manade att lösa den dåliga konverteringen i mobila enheter. Ett ämne vi skrivit om flera gånger tidigare.
Sälja via flera appar samtidigt
Via Stripe Relay och att publicera "köpfärdiga" produkter direkt i olika appar som Twitter, Spring, Shopstyle med flera, så ska den mobila handeln få fart. Detta genom att kunderna enklare kan handla något direkt när de ser erbjudandet i exempelvis Twitter-appen.
Stripe är inte först med att möjliggöra Twitter-handel men Relay har en större vision än så. Tanken är att man enkelt kan nå ut till massor utav olika mobila appar där e-handlare direkt kan publicera produkter med en köpknapp vid sidan om. När kunden klickar på knappen hamnar ordern direkt i Stripes system och e-handlaren, eller numera app-handlaren, notifieras via e-post eller sin egen e-handelsplattform.
Tjänsten hoppas knyta till sig allt fler appar efterhand som de sociala nätverken inför egna köpknappar. Genom att koppla upp sig mot Stripe Relay ska handlare i teorin kunna publicera sina produkter i hundratals olika appar samtidigt och sedan se order trilla tillbaka in i sitt eget system, eller direkt i Stripe om produkterna ligger där.