Storbritanniens e-handel har återhämtat sig efter en svag start på sommaren. Handeln på nätet minskade med 5 procent mellan maj och juni månad, men mellan juni och juli var det bättre siffror, en ökning med 3 procent.
Sett till förra året var det också mungiporna uppåt. Jämfört med juli 2013 ökade omsättningen på nätet med 14 procent till 8,1 miljarder pund. Störst tillväxt hade kategorierna Elektronik, 19 procent, och Hem & trädgård med 17 procent, jämfört med juli förra året.
– I juli är e-handeln tillbaka med en stabil tvåsiffrig tillväxt, något som gör att de dåliga siffrorna i juni bara verkar ha varit en liten dipp, säger Tina Spooner, informationschef på IMRG.
Resor reste sig
Resor var en annan kategori som såg en stark tillväxt i juli, 13 procent. Det är den starkaste juli-månaden sedan 2010 för resor på nätet, det innebär också att det var första gången på fyra månader som resor kunde visa upp en tvåsiffrig tillväxt.
– Det är uppenbart att konsumenterna numera spenderar mer pengar på nätet. Ökningen inom resor, elektronik och möbler tyder på att konsumentförtroende ökar och att den brittiska detaljhandeln på nätet fortfarande ligger i linje med vår tillväxtprognos, säger Tina Spooner.
Â
Källa: Press