Ehandel.se har i flera artiklar uppmärksammat att trenden att handla i mobilen verkar bli hetare för varje dag som går. Nu står det klart att den ökade mobilhandeln också för med sig att allt fler e-handlare erbjuder rabattkoder i mobilen. Dessa kan sedan användas för köp i mobilen eller via desktop, lite beroende på hur annonsören ifråga väljer att göra, enligt Rabble.
Rabattkoder har förstås bra och dåliga sidor, vilket vi rapporterat om tidigare, men detta verkar inte stoppa stora e-handlare att använda dem för att locka till köp.
GĂĄtt frĂĄn desktop till mobilt
Särskilt inom detaljhandeln och resehandeln ska rabattkoderna vara populära. Rabble nämner Zalando och Hotels.com som två av de företag som tagit till sig modellen.
- Ofta vill man som kund testa nya stilar eller produkter men inte lägga så mycket pengar på det. Det är bekvämt att vara trygg, tycker många konsumenter, men känner ett sug efter att testa nya produkter. Rabattkoden är ett utmärkt sätt att testa nya produkter men till ett lägre pris, säger Viktor Nilsson som arbetar med marknadsfrågor på Rabble.
De mest populära nätbutikerna att söka efter rabattkoder hos är bland andra Ellos och CDON som fajtas med detaljhandelsjättar som H&M i rabattkodshysterin.
Rabble meddelade i somras att deras plattform för rabattkoder har gått från en desktop-tjänst till att nu få de flesta av besöken ifrån mobil och tablet istället.