ANNONS

Stena-arvtagaren vill utmana CDON Group

Stena-arvtagaren vill utmana CDON Group

E-handelsgruppen Collateral Capital Partners med Stena-arvtagaren Gustav A Eriksson som huvudägare byter namn till Banger Internet Group. Förutom namnbytet ändrar de också sin strategi från att göra tidiga investeringar inom i stort sett alla branscher till att bli en renodlad e-handelsgrupp och siktar på att utmana CDON om herraväldet.

ANNONS

– Vi grundade det här företaget för drygt ett år sedan och känner nu att vi hittat vårt framgångsrecept som handlar om att växla upp spännande start-ups inom e-handel genom att tillföra kunskap och kapital. Därför väljer vi ett namn som bättre speglar detta tänk, berättar Gustav A. Eriksson.

Namnet hämtas från flaggskeppet Bangerhead, skönhetssajten som grundades i slutet av 2008 och ökade sin försäljning med drygt 90 procent under det senaste räkenskapsåret.

Enligt Gustav A. Eriksson ska man utmana CDON och bli ny herre på täppan. Tanken är att nischa sig inom e-handel och ta sig in i de produktkategorier där det inte redan finns en väldigt stark aktör. Strategin bakom e-handelssatsningen är att applicera Bangerheads affärsplan på andra produktområden än smink, hudvård och hårvård. Bolagets vd Per Sköld bedömer att omsättningen kommer att dubblas både 2013 och 2014.

– Marknaden är gigantisk. Vi har bara börjat i Sverige och sedan har vi hela Norden kvar. E-handel är så pass hett att vi inte heller känner av lågkonjunkturen särskilt mycket, säger han.

Djurfoder och herrekipering

Nyligen förvärvades djurmatsföretaget Hemfoder.se, målet är att nå 5 Mkr i omsättning i år och 15 Mkr nästa år. Hemfoder.se grundades av Marc Palmefjord 2010 och har hittills drivit butiken på egen hand.

– Själva affärsmodellen är så pass lik Bangerhead att vi är övertygade om att vi kan växa på samma sätt även vad gäller djurmat. Zoobranschen är någonting vi kikat på länge och där finns fantastiska möjligheter inom e-handel. Marc har gjort en stark insats med att bygga grunden för Hemfoder, nu skall vi växla upp verksamheten på precis samma sätt som vi gjort med Bangerhead, berättar Per Sköld.

Målet är att locka till sig de lite mer kräsna djurägarna, sajten ska rikta in sig på exklusiva märken som normalt bara hittas i zoobutiker.

Utöver investeringen i hund- och kattmat planerar Banger Internet Group att i höst lansera Webbutiken Regentrow, en webbutik med herrkläder. Men man nöjer sig inte där, Gustav A Eriksson säger att fler investeringar kan komma i framtiden.

– Vi är ute efter drivna människor med kompetens inom branschen. Om någon har en idé som de tror att vi är intresserade av så är de välkomna att höra av sig, säger han.

 
Källa: Press, DI

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap