Vi har tidigare berättat om hur sporthandeln kan bli nästa marknad som drabbas av ett priskrig likt det som pågått inom hemelektronik-branschen de senaste åren. Sport och fritid är den bransch som ökar mest inom e-handeln, under andra kvartalet ökade handeln med sportprylar på nätet med 27 procent.
I en artikel i Svenska Dagbladet kunde man också läsa att nätet kan bli platsen som avgör matchen. Trots det finns det idag flera sportkedjor som ännu inte hoppat på e-handelståget.
En av dem är Team Sportia som trots att de tillhör en av de tre stora kedjorna, tillsammans med Intersport och Stadium, ännu inte lyckats få till en bra lösning.
Andra aktörer som ännu inte har en e-handelslösning är Usports som sagt att de kommer att avvakta till 2013 eller 2014. Den franska sportjätten Decathlon planerar en stor e-handelssatsning i Sverige under nästa år.
En pionjär och en trögstartad
Naturkompaniet får väl anses vara en pionjär och startade sin e-handel redan 1999, och idag har man hela sitt sortiment på nätet. En annan av de stora kedjorna, som var hyfsat tidigt ute med en e-handel var Stadium, som lanserade sin nätbutik redan 2007.
– Det gick trögare i början, men nu har vi riktigt fina ökningar, säger Fredrik Persson, e-handelsansvarig på Stadium som förutom en fungerande e-handel även satsat på en anpassad m-handel.
Intersport som i våras rekryterade Anders Dahlberg, den tidigare e-handelschefen på Lindex, är nu nära att lanserat sin e-handel. En ganska sen start men nu planerar man att göra en multikanals-satsning för att erbjuda kunderna en sömlös service.
– Det är ganska komplext, allt ska funka ihop, både teknik och logistik, så det har tagit tid. Men nu är Intersport moget för detta, säger Anders Dahlberg e-handelschef på Intersport om varför det tagit sådan tid att få igång en näthandel.
Renodlat e-handelsföretag
XXL sport och vildmark som för tillfället har sex butiker i landet var också ganska sega ur startblocken och startade sin svenska e-handel först i våras. En av aktörerna som får anses ligga långt framme i sin e-handelssatsning trots sin ringa ålder är Sportamore, som dock endast agerar på nätet.
Sedan starten 2010 har man snabbt etablerat sig på marknaden och fokuserat på tillväxt före vinst. Nyligen genomförde man också en nyemission och börsnoterade företaget. Tack vare börslistningen och nya pengar planerar man också att expandera verksamheten till Norge, Danmark och Finland.
Källor: Dagens Handel, SvD