De senaste åren har Sportamore haft som strategi att gå med förlust för att kunna växa företaget större, men under 2016 vände företaget till ett positivt rörelseresultat. Och satsningen på att tjäna pengar verkar nu ha slagit igenom på allvar hos det snabbväxande sportföretaget.
Från -37,5 till +18,2
För helåret 2016 rapporterar Sportamore en försäljningstillväxt på 29 procent, och en samlad omsättning på knappt 702 miljoner kronor. Samtidigt nådde företaget ett rörelseresultat på 18,2 miljoner, vilket kan jämföras med minus 37,5 miljoner året innan.
- Totalt sett är bolagets utveckling i linje med uppsatta finansiella mål om fortsatt tillväxt under lönsamhetsförbättring, konstaterar Sportamores VD Johan Ryding i ett pressmeddelande.
Särskilt bra gick det för Sportamore under förra årets fjärde kvartal, då försäljningen ökade med 40 procent till knappt 245 miljoner kronor. Under samma period ska företaget ha utökat sin aktiva kundstock med 55 000 personer, vilket innebär att Sportamore nu har drygt 700 000 aktiva kunder.
- Väderförutsättningarna var inledningsvis gynnsamma för sporthandeln, en kall höst och vinterns tidiga ankomst bäddade för en bra underliggande behovsefterfrågan på höst- och vintervaror, säger Johan Ryding.
"Står väl rustade för fortsatt tillväxt"
Under året som gått har Sportamore bland annat lanserat Sportamore Outlet på bolagets alla marknader, samt rullat ut Sportamore Magazine i Norge, Finland och Danmark. I januari berättade Sportamore dessutom om sina planer på att investera i ett automatiskt lager i Eskilstuna. Inflyttningen till det nya lagret ska ske under hösten 2017.
- Vi har också tagit viktiga steg i att utveckla vår prisbelönta service genom lansering av användarvänliga hemleveranser på bred front, effektivisering av returhantering och introduktion av vår nya mer användarvänliga mobilsite. Sammantaget står vi väl rustade för fortsatt utveckling och tillväxt, avslutar Johan Ryding.