E-handlaren Sportamore har bestämt sig för att det är dags för en större expansion. I ett pressmeddelande skriver bolaget att företaget öppnar för handel utanför Norden och att Frankrike blir den första marknaden att lanseras.
Beslutet kommer efter att Sportamore fått till flera starka kvartal på rad på sina nordiska hemmamarknad.
LÄS ÄVEN: Sportamore omsatte över 200 miljoner tredje kvartalet
"Kan etablera till låg kostnad"
En anledning till bolagets starka tillväxt uppges vara satsningarna på infrastruktur som har genomförts under de senaste åren. Sportamore har bland annat investerat i robotsystemet AutoStore, vilket nu har gjort det möjligt att ta bolaget till nya länder.
- Med vår existerande organisation och skalbara infrastruktur kan vi etablera nya marknader till låg kostnad. Samtidigt exponerar vi vårt erbjudande för en större totalmarknad och reducerar risker kopplade till skiftande väder i enskilda geografier. Dessutom kan vi med enkelhet kan flytta marknadssatsningar mellan marknader för att dra nytta av gynnsamma förutsättningar för kundsanskaffning, säger Sportamores vd Johan Ryding, VD på Sportamore, i en kommentar.
Sportamore planerar att ha sin franska sida klar för beställningar under det andra halvåret 2019. Startkostnaden för den nya marknaden är beräknad till under en miljon kronor.
LÄS ÄVEN: Sportamore till final i prestigefull logistiktävling