I samband med ett grävarbete i centrala Eskilstuna råkade en grävmaskinist tidigare i veckan klippa av en fiberkabel som bidrog med Internet till stora delar av staden. Tilltaget fick besvärliga konsekvenser för e-handlaren Sportamore - som plötsligt stod utan Internetuppkoppling på sitt centrallager.
"Jobbar dygnet runt"
- Under tisdagen rullade därför verksamheten på en alternativ lösning baserad på luftburet bredband. Sedan tidig onsdagmorgon är fiberkabeln lagad och verksamheten opererar återigen med normala förutsättningar, sammanfattar Sportamores vd Johan Ryding i ett mejl till Ehandel.se.
I samband med Internetproblemen uppstod förseningar i företagets leveranser, och Sportamore fick skicka ut ett brev till kunderna för att förklara vad som hade hänt.
- Vi har så klart en reservlösning så att vi kan fortsätta att skicka ut paket, men det går inte lika fort som vi önskar. Förhoppningsvis är vi snart tillbaka på banan och vi jobbar dygnet runt tills att vi har fått iväg alla paket, skrev företaget bland annat.
Extra resurser efter Singles Day
För Sportamore, som hade sin bästa försäljningsdag hittills i år i samband med Singles Day i lördags, kunde olyckshändelsen ha inträffat vid ett bättre tillfälle.
- Omställningen mellan olika lösningar har orsakat viss fördröjning vilket inte hade varit något problem en vanlig vecka men givet den goda försäljningen i samband med Singles Day har vi satt in extra resurser för att minimera påverkan på ledtider, skriver Johan Ryding.
LÄS ÄVEN: Singles Day blev årets bästa handelsdag hos Sportamore
Hur stora blir förseningarna?
- Vi jobbar stenhårt för att hålla vad vi lovar gentemot våra kunder avseende leveranser och tror att vi kommer att klara det i väldigt stor utsträckning. I förebyggande syfte har vi valt att gå ut till våra kunder och berätta vad som hänt och be om ursäkt för det inträffade, avslutar Johan Ryding.