Förra veckan kunde vi avslöja att den nya webbstandarden AMP, som ska accelerera den mobila webben, nu är på väg till e-handeln. AMP är inte redo för näthandel ännu men Ebay ska jobba tillsammans med Google för att göra standarden kompatibel med e-handelns behov.
Den svenska sökmotorkonsulten Christian Rudolf, från seo-byrån TopDog, höjer dock ett varningens finger. Även om det är en öppen standard så är det Google som sitter i förarsätet.
- De kan ju ändra i standarden när de vill. Det är alltså Google som säkerställer att de får mer kontroll över hela sökresultatsidan. Inte bara annonserna, säger Christian Rudolf.
Del av Google Squeeze
AMP HTML ska vara en del av vad Christian kallar "Google Squeeze". Vilket han förklarar med att de organiska länkarna får allt mindre plats hos sökjätten. Förändringar som fyra annonser istället för tre, mer whitespace mellan länkarna i Googles sökresultat och sämre annonsmärkning som vi nyligen skrivit om.
Att det blir mindre och mindre yta för de organiska länkarna händer så sakta att ingen reflekterar över det förklarar Christian.
- Syftet med denna Squeeze är såklart att det organiska sökresultatet skall komma längre och längre ned och att allt material - förutom de organiska placeringarna - skall vara attraktivt att klicka på. Antingen för att tjäna mer pengar på klicken eller behålla användarna i Googles ekosystem längre.
Christian Rudolf påpekar hur den nya webbstandarden även om den är öppen har flera komponenter som kan stärka denna så kallade "squeeze" eller utmärglandet av sökresultaten.
- De mediebolagen som använder AMP får ju inte lov att tjäna pengar hur som helst längre. Bara vissa typer av annonser och inga javaskript så programmatic är kört. Nu är visserligen inte AMP Googles sidor, men de kontrollerar standarden så de får ändå bestämma.
Morot och piska
Googles AMP-standard ska enligt andra i branschen även vara ett svar på Facebooks Instant Articles och Apple News. Två standarder som dock inte är öppna på något vis och därmed kan AMP vara ett bättre alternativ. Utgivare verkar dock inte helt sålda på det faktum att tre techbolag ska diktera villkoren.
- Hur kan man i en värld där Google och Facebook kontrollerar ekosystemet skapa eget värde i form av en egen publik eller varumärke? Google och Facebook kan ju sälja den publiken, och datan, till högstbjudande, till exempel i form av annonser till mina konkurrenter, föklarar Christian Rudolf.
Han menar på att allt detta kan appliceras på e-handeln även om det just nu handlar om utgivare och nyhetssajter. Christian köper inte heller att alla de utgivare som hoppat på AMP HTML gjort det frivilligt.
- Google använder alltid både morot och piska men de är en sådan mastodont att man inte alltid ser den andra.