ANNONS

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna

Sökexperten om varför AdWords nu blivit gröna
Karl Lindberg

Google yrkar på ökad tydlighet men det argumentet håller inte enligt AdWords-experten.

ANNONS

I går märkte vi att sökordsannonserna hos Google blivit gröna. Att denna förändring skulle komma avslöjade vi redan i slutet av maj och nu är den alltså här.

Varför ändrar då Google ifrån gul markering till grön på sina sökordsannonser? Enligt Googles officella uttalande ska det vara att "göra sökträffen enkel att använda och uppmärkningen tydlig och framträdande". Detta håller dock inte AdWords-experten Karl Lindberg på AdRelevance med om.

- Enkelt kan jag hålla med om men inte att uppmärkningen blev tydligare. Tvärtom så är det nu svårare att urskilja vad som är AdWords och vad som är organiskt och orsaken till det är givetvis för att fler skall klicka på AdWords-annonserna, säger Karl Lindberg.

Han menar på att det helt enkelt handlar om att Google ska tjäna mer pengar.

- Det finns studier i UK som visar att 50 procent av de som söker inte vet skillnaden mellan köpt och organisk trafik och det vill Google nu bygga vidare på.

Google har laddat för klickfest

Vi har även noterat att AdWords-annonser nu även kan dyka upp under de organiska träffarna och även det ska vara ett nytt knep ifrån sökjätten.

- Det stämmer att AdWords nu dyker upp även nedanför organiska. Det hände samtidigt som de lade till en fjärde annons ovanför och tog bort textannonserna i högerspalten.

Under året ska sökjätten ha presenterat flera nyheter som enligt Lindberg tillsammans kommer att öka antalet klick på annonserna. I februari ska man ha ökat ifrån tre till fyra annonser högst upp. Annonserna ska även som vi rapporterat tidigare bli större. Och nu byter man alltså färg på dem så att de smälter in mer och gör det svårare att urskilja vad som är köpta och vad som är organiska länkar.

- Det smarta med samtliga drag är att Google har testat alla tre sakerna under en längre tid för att säkerställa att de som söker inte anser att användarvänligheten blir sämre. Allt Google gör testas noggrant och eftersom AdWords oftast ger en relevant sökträff för den som söker så har inte användarna visat missnöje med förändringen, säger Karl Lindberg.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se