När Ehandel.se i höstas listade de snabbast växande branscherna inom svensk e-handel tog tobaksbranschen hem topplaceringen. Försäljningen av tobaksrelaterade produkter på nätet hade då vuxit med 158 procent jämfört med ett år tillbaka.
LÄS ÄVEN: Topplista: Här är branscherna som växer mest
En anledning till tobaksbranschens framfart i e-handeln stavas Snusbolaget. När 2018 var över kunde företaget räkna ihop en tillväxt på 65 procent, vilket innebar att omsättningen för året kom upp i 500 miljoner kronor. Det motsvarar två miljoner sålda snusdosor i månaden.
- Vi hade en extremt stark tillväxt under 2018 och kan redan nu se att 2019 har börjat i samma stil, säger Snusbolagets vd Gavin O'Dowd till Ehandel.se.
Möjlighet att sälja in budskap
Merparten av Snusbolagets omsättning står Sverige för, men sedan ungefär ett år tillbaka är företaget även verksamt utanför sin hemmamarknad. Bolagets första expansion gick till Norge och för ett halvår sedan följde Schweiz.
Det här året planerar Snusbolaget att expandera till fler europeiska marknader. Företaget har tagit fram en global plattform och kommer att lansera den i Storbritannien som första land.
- Vi har tittat på en rad europeiska marknader och kommit fram till att vi börjar med UK. Vi kommer att lansera där under det första kvartalet i år, säger Gavin O'Dowd.
Varför just UK?
- Där finns en mer sofistikerad förståelse för den skada cigaretter för med sig jämfört med vissa andra marknader, och då ser vi en möjlighet i att sälja in vårt budskap - att bara för att du vill ha nikotin så måste du inte nödvändigtvis röka.
Vill transformera nikotinindustrin
Sedan flera decennier tillbaka har Sverige haft ett undantag i EU vad gäller att sälja snus. Det innebär att klassiskt svenskt snus inte är tillåtet att säljas i några andra EU-länder. Enligt Gavin O'Dowd gäller inte förbudet tobaksfritt snus, vilket innebär stora möjligheter för e-handlarens del.
För Snusbolaget, som på sina nuvarande marknader säljer snus både med och utan tobak, handlar det alltså i EU-länderna om att lyfta fram den tobaksfria varianten. I sin internationella webbshop säljer bolaget uteslutande vad som beskrivs som "tobacco-free nicotine pouches" - en produkt som enligt Gavin O'Dowd är betydligt mer hälsosam än exempelvis cigaretter, tobakssnus och e-cigaretter.
- Vi vill vara i framkant av transformationen av nikotinindustrin. Att vi har lyckats med det hittills är egentligen själva kärnan i vår framgång. Vi är alltid glada över att kunna marknadsföra och lyfta fram tobaksfria produkter.
Måste förklarar fördelarna
När Snusbolaget expanderar i Europa är det alltså inte bara frågan om att lansera och sälja in ett nytt varumärke. Här handlar det istället om att få upp konsumenternas ögon för en helt ny produkt.
- Ja, precis så är det. Och det är klart att det är en utmaning att vi måste förklara fördelarna med den produkt vi säljer.
Hur har det gått med det i Norge och Schweiz?
- I Norge är snuset faktiskt ganska väletablerat, men i Schweiz trodde vi att det där skulle bli en stor sak. Men det blev det faktiskt inte. Man måste dock komma ihåg att varje land är en ny marknad och att det kan fungera olika i olika länder.
Gavin O'Dowd menar att det finns flera orsaker till varför Snusbolaget, som backas av bland andra E-business Partner, har lyckats växa så snabbt hittills. Företaget har tagit fram en intern logistik som ger korta ledtider - och därmed färskare snus - samt lyckats använda sin data för att ge sina kunder relevanta alternativ.
LÄS ÄVEN: Patrik Rees om jakten på drivna entreprenörer
Framgångsrik prenumerationstjänst
Dessutom har Snusbolaget etablerat en prenumerationstjänst, som ger kunderna återkommande leveranser av en viss sorts snus exempelvis en gång i veckan. Tjänsten har även lanserats i tidigare nämnda Norge och Schweiz och kommer att följa med även till företagets nya marknader.
- Konceptet har varit väldigt framgångsrikt eftersom det minimerar risken för att kunden ska få slut på snus, och har på många sätt förändrat den här branschen. Det är dock viktigt för oss att inte "låsa in" kunderna. Är man inte nöjd med en tjänst är det min bestämda uppfattning att man ska kunna lämna den på tio sekunder om man önskar det, avslutar Gavin O'Dowd.
LÄS ÄVEN: De 50 e-handlarna som växer snabbast