ANNONS

Snart kan Sverige ha sin första utbildning för drönarpiloter

Snart kan Sverige ha sin första utbildning för drönarpiloter

E-handelsleveranser med drönare är något som diskuteras allt flitigare. Nästa höst hoppas tre skolor i Skåne dra igång en utbildning för kommersiella drönarpiloter.

ANNONS

Amazon, Google, DHL, Franska Posten och Mekonomen är bara några. Listan med företag och distributörer som vill, eller redan använder sig av drönare för att leverera paket, blir bara längre och längre.

Fördelarna med drönarleveranser beskrivs som många men det är inte bara att börja använda sig av de obemannade farkosterna. Idag finns det en rad regler som gör det svårt, om inte omöjligt, att göra det i större skala. Men det lobbas hårt för att göra det möjligt inom en inte allt för avlägsen framtid.

Något som mycket väl kan öppna upp för en ny typ av jobb, som drönarpilot. Det är i alla fall vad tre skolor i Skåne tror och Folkuniversitetet, Trafikflyghögskolan och Malmö Yrkeshögskola har därför gemensamt ansökt om att få starta yrkeshögskoleutbildning till ”Kommersiell Drönarpilot” med start hösten 2016.

– Möjligheterna med drönare är oändliga, marknaden exploderar, men det saknas utbildning. Näringslivet ser en stor potential i drönarna, som kan användas för övervakning, räddningsinsatser, inom jordbruk eller som länkar för datatrafik, konstaterar Ulrika Gleisner, verksamhetschef på Folkuniversitetet.

Tanken är att Trafikflyghögskolan står för flygträning, teori, radiokommunikation och meteorologi, Malmö Yrkeshögskola med sin apputbildning står för utbildning i hård- och mjukvarutveckling och Folkuniversitet utbildar i entreprenörskap och juridik.

Blivande e-handelspiloter

Enligt Claes Magnusson, rektor på Malmö Yrkeshögskola, kom idén till utbildningen efter att man börjat få allt fler förfrågningar från företag och myndigheter som menar att det det behövs någon form av drönarutbildning i Sverige.

– Jag ser det här som ett tillfälle att bygga upp ny kompetens inom regionen, vi ska bli ett Top Gun inom mobilbranschen, säger Claes Magnusson.

Bland annat är intresset stort från medieindustrin som sagt att de behöver hitta en lösning då det är mycket lagar och regler som man måste ha koll på för att hantera drönare på ett korrekt sätt.

– Sen jobbar vi med området mobil handel i Helsingborg och därifrån finns ett intresse för hur e-handeln kan använda drönare. Dessutom har flygsektorn hört av sig till trafikflyghögskolan som ju utbildar vanliga piloter i dag, säger Claes Magnusson till Di Digital.

För att vara behörig att söka utbildningen, som är drygt ett år, måste man ha en gymnasieexamen i botten och vara godkänd i matematik 2, fysik 1 och engelska 5. Sen måste man klara ett anpassat flygpsykolgiskt test, precis som vid en vanlig pilotutbildning.

Idag finns det fyra nivåer av licenser från Transportstyrelsen för drönarpiloter där nivå ett ger rätt att köra drönare som väger max 1,5 kg inom synhåll, medan nivå fyra ger rätt att köra större drönare utom synhåll. I dagsläget är det bara militären som får köra den högsta kategorin.

– Man diskuterar det här på EU-nivå och om privatpersoner får köra utom synhåll så öppnar det naturligtvis stora möjligheter. Vi försöker ta höjd för det med den här utbildningen så att de ska kunna köra utom synhåll om det tillåts, säger Ulrika Gleisner.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se