ANNONS

Skincity ökar vinsten med 230 procent

Skincity ökar vinsten med 230 procent
Medgrundaren Annica Forsgren Kjellman

Skönhetsbutiken förbättrar lönsamheten.

ANNONS

Att det går bra för skönhetsbutiken Skincity är ingen nyhet och redan i slutet av förra året kunde vi avslöja att e-handlaren skulle slå rekord med över 270 miljoner kronor i omsättning för helåret 2017.

LÄS ÄVEN: Skincitys nya rekordår: Omsätter 270 miljoner 2017

Den slutgiltiga siffran landade på 277 miljoner kronor, vilket är en ökning med nära 50 procent. Nu har även årsredovisningen lämnats in och där i kan vi se företagets resultat.

Resultatet toppar 11 miljoner

Företagets lönsamhet har tagit ett rejält skutt uppåt från 2016 års siffra på 3,4 miljoner kronor. Med en ökning på 230 procent så landar Skincitys resultat, efter finansiella poster, på 11,3 miljoner kronor.

I slutet av 2017 så blev Axel Johnson huvudägare i Skincity och äger numera 70 procent av aktierna.

LÄS ÄVEN: Skincity-grundarna säljer - tar in ny majoritetsägare

Under förra året ska bolaget även ha investerat i sin logistikapparat samt utökat antalet varumärken.

- Under 2017 har bolaget fortsatt att investera i att förbättra verksamheten, bland annat genom att stärka organisationen samt att man implementerat ett WMS-system för att öka effektiviteten i logistiken och därigenom förbättra kundupplevelsen. Varuportföljen utvärderas löpande och under året har en rad nya varumärken lanserats, skriver företaget i sin rapport.

Den starka omsättningsökningen tillskrivs dock primärt “bolagets långsiktiga marknadsföringsinsatser”.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se