E-handelsvaruhuset Gilt.com har precis lanserat en ny funktion vid namn Gilt Live. Tjänsten gör att konsumenter kan se en levande ström av vad andra på sidan köper.
– Vi vill hjälpa människor att upptäcka nya produkter, men också dela med oss av vad vi ser internt på Gilt varje dag. Att det varje dag finns en uppsjö av varor till bra priser som Gilt erbjuder, säger Justin Riservato, på Gilt.com.
Sidan liknar Pinterest till utseendet, och precis som Pinterest är det tänkt att Gilt Live ska hjälpa konsumenter att upptäcka nya produkter. När en kund för muspekaren över en viss produkt visas priset tillsammans med knappar som gör det möjligt för besökaren att dela produkten på Facebook, Twitter eller Pinterest. Om besökaren klickar på ett objekt kommer han eller hon till produktsidan.
Den stora frågan är om den här funktionen ökar konverteringen. Vi provade Gilt Live och måste säga att den bjöd på många intressanta produkttips och lockade till köp.
Vi har inte sett någon svensk e-handlare som använder sig av en liknande funktion men ni får gärna tipsa oss om ni springer på någon. Det kräver förmodligen en hel del order också för att inte se löjligt ut, när det kommer upp en produkt i timmen.
Källa: internetretailer