Även i år styrde Carin Hjulström över scenen på SEBC och modererade med bravur. Och precis som förra året hann hon ofta före med många av de viktiga frågorna innan panelen han komma till. Panelen gjorde dock ett bra jobb med att lyfta frågor ifrån Twitter i frågestunderna efter de olika föredragen.
Big Data och Heavy Metal
Evenemanget som givetvis var fullt av kunskap ifrån alla talare bjöd även på två ganska stora nyheter. Den första presenterades av Jetshops VD, Christan Zanders, och gick under namnet Jetshop Big Data. En applikation som ska ge tillgång till mängder av information och data gällande svenska köpvanor på nätet. Detta genom att gräva djupt i den data som Jetshop sitter på.
Nils Svangård ifrån Tajitsu Industries som föreläste senare under dagen är expert på Big Data, hantering av stora datamängder, och han hade tydligen hjälpt Jetshop med deras nya applikation. Den publika version av appen som släpps i höst ska vara ännu bredare och innehålla information från över 1500 svenska nätbutiker ifrån 2004 och framåt.
Pär-Jörgen lär ut Heavy Metal Management
Innan Nils hade vi dock ett Heavy Metal-framförande av Pär-Jörgen Pärson ifrån riskkapitalbolaget Northzone, som bland annat investerat i Spotify. Ett framförande som slutade i ett misshandlande av vår mikrofon när Pär-Jörgen tog på sig gitarren och rockade loss. Pärsons föredrag publicerades först igår eftermiddag så ni som missade det kan nu se det i vår playkanal.
E-handeln exploderar
Den andra stora nyheten var förstås E-barometern som Arne på Posten presenterade. E-handeln växte som ni nu kanske vet med 18 procent första kvartalet i år. En tillväxt som var större än många förväntat sig. Arne Andersson stod som sagt för presentationen och sedan hölls det en paneldebatt om E-barometern. Jonas Arnberg på HUI gick även lite djupare in på vad tillväxten kan betyda för framtiden.
Första dagen på SEBC bjöd även på ett framträdande av Sail Racing och hur de säljer med starka bilder och videor. Detta följdes av dagens kanske mest populära framförande av Kajsa Knapp ifrån nätbutiken CoolStuff som växt ifrån noll till 100 miljoner på nio år.
Kajsa Knapp om deras resa med CoolStuff
Efter lunchen berättade Lottie Knutson ifrån Fritidsresor om hur de lyckats med sociala medier. Lottie fångade publiken och bjöd på en hel del skratt. Senare under dagen fick vi även höra Amanda Duesund ifrån Facebook förklara hur man ska jobba med sociala medier. Alla föredrag ifrån dagen hittar du i vår playkanal.
Jetshop Awards
Kvällen avslutades förstås med fest men även med prisutdelning. Det samlades också in pengar till välgörande ändamål, i detta fallet till Project Playground som låter barn vara barn. En tavla auktionerades ut under kvällen, till förmån för Project Playground, och EcomJonas öppnade upp plånboken och sponsrade därmed ett fotbollslag.
Tavlan som målades och auktionerades ut under SEBC
Kvällen bjöd som sagt också på prisutdelning och det var främst Jetshop-kunder som fick utmärkelser. Men det kan förstås vara kul att se vilka butiker som är bäst hos Jetshop. I årets nya kategori multikanal tog dock en utomstående hem priset.
Priserna under kvällen
Årets Butik Large: Gröna Lund
Årets Butik Medium: Ung Cancer
Missa inte grundaren Julia Mjörnstedts framträdande i vår playkanal. I shoppen säljer de allt från smycken, kläder, minnesgåvor, donationer/gåvor m.m.
Årets Butik Small: Didriksonsshop.no
Årets Raket: InOneStore
"Ökade sin omsättning med över 350 procent mellan 2011-2012."
Årets Design: Sail Racing
"En av ledarna inom funktionella och väldesignade plagg för fritid och vardag som nu använder sin digitala närvaro som huvudkanal för att bygga varumärket och driva försäljning."
Årets Bubblare: Joyshop
Årets Multikanal: MQ
"Vinnaren är ett företag som ligger i framkant inom modeindustrin med både egna och ledande varumärken i sortimentet. Man är fortfarande bara i början på en helt kanalintegrerad upplevelse, men har på kort tid lanserat e-handel, mobilanpassad sajt och utlämning av e-handelsbeställningar i kedjans fysiska butiker. Med sin enkla och lättnavigerade nätbutik har vinnaren skapat en säljdrivande, modern och fräsch köpupplevelse, även kundklubben är integrerad så att man kan nyttja aktuella kampanjkoder både i de fysiska butikerna och nätbutiken."
- Vi på MQ är väldigt stolta över detta pris. Då vår multikanalssatsning är något vi jobbar väldig aktivt med så känns detta som ett pris som bevisar att vi är på rätt väg. Detta blev en sporre att fortsätta jobba aktivt med vårt erbjudande ut till kund via alla våra kanaler, säger Mikael Stålnacke, e-handelschef på MQ.
Sportamore och Fotboll
Den andra dagen av SEBC var många trötta efter den hårda festen. Ett stort antal hade dock tagit sig upp till Ung Cancers framträdande. Ett populärt framträdande som dock följdes av ett av det mest visade, efter vår livesändning. Det var Johan Ryding på Sportamore som berättade om deras starka tillväxt och hur de försöker att hantera den, något som inte alltid går helt smärtfritt. Samhället har inte stöd för företag som växer 100 procent varje år så man får ofta jobba provisoriskt förklarade Johan.
Ragnar Harge underhöll publiken under SEBC
Dagen avslutades med lite fotbollscoachning av Jörgen Lennartsson ifrån IF Elfsborg, följt av Ragnar & Jakob Harge ifrån Harges Väskor. Det senare rev ner en hel del skratt, främst av den äldre Harge som många tyckte var en riktigt bra talare. Twitter fylldes i alla fall snabbt utav Ragnar-citat. Det går att tjäna pengar utan att vara störst i världen men man måste ha fokus berättade Ragnar, och det var något som fastnade hos många e-handlare.
Efter att Ragnar med sonsonen Jakob klivit av scenen var SEBC i princip slut, konferensen avrundades på scenen med panelen. Sedan tog Jetshops Stefano Crozzoli mikrofonen och avslutade SEBC med kärlek och passion i kunskapens tecken.
Missade ni något föredrag finns som sagt alla att nå här i vår playkanal, vilken Solidtango varit snälla att fixa åt oss. Det finns även några bilder på vår flickr men desto fler här hos Jetshop. Vi ses igen nästa år på SEBC 2014.