När årets första halvår har passerat är det brukligt att presentera lite siffror över hur utvecklingen har sett ut hittills i år. Och som så ofta inom e-handeln finns det även nu fina tillväxtsiffror att delge. Det menar i alla fall betalleverantören Dibs, som i dag delar med sig av en analys av dansk e-handels första halvår.
E-handeln - "en skarp konkurrent"
Danmark brukar beskrivas som ett långt framskridet e-handelsland, och första halvåret 2017 har konsumenterna knappast legat på latsidan. De danska butikerna såg sin omsättning stiga med över 13 procent jämfört med samma period förra året, vilket är positivt med tanke på att landets e-handlare har haft stora problem med att många kunder hellre e-handlar från utlandet.
- De danska nätbutikerna omsätter mer och mer och det visar att e-handeln är och kommer att fortsätta att vara en skarp konkurrent till den fysiska detaljhandeln, säger Henriette Høyer, försäljningschef hos Dibs Payment Services, i ett pressmeddelande.
Mätte tillväxten hos kunderna
Siffran 13,2 procent har Dibs fått fram genom att titta på den genomsnittliga omsättningstillväxten hos cirka 3 500 e-handlare som har varit kunder hos Dibs både 2016 och 2017.
Danskarnas e-handel (i Danmark och utomlands) omsatte enligt Dibs totalt 70 miljarder danska kronor förra året, vilket motsvarar knappt 90 miljarder svenska kronor. Då var dock även resor inräknade, och stod för en andel på 53 procent.