Hem- och fritidskedjan Rusta har ingen egen e-handel men hoppar nu istället på framtidståget med två andra företag. Rusta driver numera två fristående e-handelsbolag vid namn Ciqola Carpets och Happy Angler. Det första ska vara en skandinavisk mattspecialist och det andra ska specialisera sig på fiskeutrustning.
De båda bolagen ligger under det helägda dotterbolaget Homeshop Ventures, som är ett holdingbolag för e-handelsverksamheterna.
- Rusta är ett fysiskt koncept där det låga priset är vårt viktigaste kundlöfte. Så länge vi ser att den fysiska kanalen är bäst på att leverera lägsta pris till kund kommer detta vara vår huvudkanal. För specialiserade bolag som Ciqola Carpets och Happy Angler tror vi att det finns större fördelar med att satsa på försäljning via nätet, bland annat kan vi erbjuda ett väsentligt bredare sortiment som når högre upp i prisstegen till en delvis ny och bredare målgrupp, säger Rustas vd Göran Westerberg i ett pressmeddelande.
Happy Angler förvärvades 2018 i samband med köpet av den finska varuhuskedjan Hong Kong. Homeshop Ventures vd, Per Wennerström, berättar att det är viktigt att de står på egna ben med e-handeln.
- Självständigheten gör oss snabba och vi kan med relativt små medel nå snabba resultat. Att samtidigt vara en del av Rusta ger oss möjlighet att samverka med moderbolagets etablerade logistiklösningar och snabbt komma upp i stora volymer, säger Per Wennerström.
Satsningen på nätförsäljning sägs inte förändra Rustas grundstrategi kring e-handel.