Igår kunde vi berätta att Royal Design väljer att lämna Göteborg, samt att det ryktas att de även kan vara på väg att lämna Kalmar. Så är dock inte fallet, enligt vd Magnus Pettersson.
- Vi kommer alltid att vara kvar i Kalmar. Den fastigheten äger vi själva och den är värd över 20 miljoner. Dessutom kommer vi ju från början från Glasriket och vår själ och vårt hjärta är i Småland. Så vi kommer att finnas kvar där och vårt lager kommer att vara kvar i Orrefors, säger han till Ehandel.se.
LÄS ÄVEN: Lokalhyran för hög - Royal Design flyttar till Stockholm
Flera avdelningar har jobbat dubbelt
Han menar att det som hänt i Göteborg är två saker: Dels så har Royal Design, sedan de även förvärvade e-handeln Rum21 från Qliro 2014, haft dubbla avdelningar i flera fall.
- Vi har haft en kundtjänstavdelning för Royal Design och en för Rum21. En inköpsavdelning i Göteborg och en i Stockholm, och så vidare. Så vi har gjort samma saker på två olika ställen och det är det som vi nu ska få en bättre samordning av.
LÄS ÄVEN: Royal Design köper Rum21 för 68 miljoner kronor
"Det handlar om att gasa"
Beslutet att samordna avdelningarna sammanföll dessutom med att den hyresvärd som företaget hade i Göteborg sa upp företaget och därtill ville höja hyran kraftigt. Det har gjort att den organisatoriska förändringen nu snabbas på och att flytten från Göteborg sker redan i februari.
- Vi blev inte erbjudna några nya lokaler för samma eller lägre kostnad i Göteborg och vi kan inte sitta på svindyra lokaler som vi inte behöver. Merparten av våra partners och leverantörer sitter antingen i Köpenhamn eller i Stockholm, så då bestämde vi oss för att slå ihop avdelningarna. På sikt kommer det att innebära att vi blir fler medarbetare och inte färre. Det handlar om att gasa, berättar Magnus Pettersson och tillägger att samtliga medarbetare som jobbat på Göteborgskontoret kommer att erbjudas jobb antingen i Kalmar eller i Stockhom.
Satsar mot miljarden inför 2020
Förändringarna innebär att kundtjänst och allt som hanteras internt, sköts från Kalmar, medan inköp, sälj och marknad framöver kommer att hanteras från Stockholm. Magnus Petterson tror att både Rum21 och Royal Design nu kommer ha möjlighet att nå sina tydligt uppsatta mål.
- Vi satsar stenhårt med våra varumärken Rum21 och Royal Design och har som ambition att passera miljarden i omsättning redan år 2020.
Och det målet tror han att företaget nu är på god väg att nå.
- Vi har under första tertialet vuxit med 100 miljoner kronor och har alltså haft en tillväxt på närmare 40 procent.