ANNONS

Royal Designs mål är att bli störst i Skandinavien

Royal Designs mål är att bli störst i Skandinavien
Hans Bengtsson på Nordic eCommerce Summit

Royal Designs VD och medgrundare Hans Bengtsson berättar för Ehandel.se om planerna för det framgångsrika e-handelsföretaget.

ANNONS

Tidigare i år kunde vi berätta att Royal Design under verksamhetsåret 2014/2015 ökade sin omsättning med över 80 procent till över 440 miljoner kronor. Planen för det kommande året var då att satsa på både ett större sortiment och fler butiksöppningar. När vi träffade Royal Designs VD Hans Bengtsson på Nordic eCommerce Summit nyligen passade vi på att fråga hur det går med planerna.

- Internetpenetrationen är fortfarande låg i vår bransch så vi ser en stor potential att kunna fortsätta att växa framöver. Vi känner också att vi har byggt ett varumärke i Sverige som även är offline trots att vi kommer från online, vilket har varit vår målsättning, säger han.

- Vi vill inte hamna i den situationen där vi på sikt slåss om topp tre på Google utan vi vill bygga något större. Då har det varit viktigt att bygga varumärke, och det tycker jag att vi har lyckats med.

Varför tar det tid för människor att börja handla den här typen av produkter på nätet, tror du?

- Egentligen handlar det ju om att det gick snabbare att bryta barriären med mindre produkter i ett lägre prisintervall. Inredning och möbler var tidigare ett större beslut att ta när det gäller inköp online. Det är det klassiska med att man måste klämma och känna, men detta håller på att ändras i snabbt takt. Genomsnittspriset ökar allt mer och kunden förstår att man till exempel också har öppet köp online precis som i en butik vilket gör att konsumenten känner sig trygg. Då blir det ingen skillnad mot att köpa det online, bara smidigare.

Tio gånger större sortiment än Ikea

Hans Bengtsson är säker på att allt fler kommer att handla till exempel inredningsprodukter på nätet med tiden. Men han vill ändå slå ett slag för företagets omnikanalsstrategi, som bland annat ska öka lojaliteten och marknadsföra bolagets varumärke.

- Det handlar om att kunna träffa kunden och bedriva e-handel där kunden är. Vi ser det som att vi bedriver e-handel i alla våra försäljningskanaler. Det är därför butikerna heter RoyalDesign.se, säger han och berättar att alla produkter som lanseras på nätet blir tillgängliga direkt i företagets butiker.

Hans Bengtsson är nöjd med Royal Designs utveckling

Royal Design har enligt Hans Bengtsson över 100 000 produkter i sitt sortiment. Han jämför de fysiska butikerna med personal shoppers som hjälper kunden att göra rätt val på nätet.

- Butikssortimentet är tio gånger större än Ikeas, så det visar ju vilka möjligheter butiken har oavsett butiksyta.

Vem är er största konkurrent?

- Ser man till vårt sortiment och vår bredd så är det ingen som har tagit det helhetsgreppet som vi har gjort. Däremot har vi som vi brukar säga delkonkurrenter inom till exempel kök eller bakning.

RoyalDesign.se startade sin verksamhet redan 1999 och finns i dag på tolv marknader med nationell sida och kundtjänst på det lokala språket. Framöver kommer fokus dock att ligga på att växa sig allt större i Norden, där företaget i Norge har sin näst största marknad.

- Vi vill göra det vi gjort i Sverige i våra övriga nordiska länder och bli störst i Skandinavien. Vi har satt helhetskonceptet så som vi vill att Royal Design ska upplevas i Sverige och det är det konceptet vi vill ta vidare. Sen i vilken takt och i vilka länder, det får vi återkomma med.

"Redo för börsen"

Hans Bengtsson har tidigare sagt att Royal Design kan vara på väg mot börsen. Än har det inte skett, men företagets VD har inte stängt dörren för möjligheten.

- Bolaget drivs egentligen som ett börsfärdigt bolag i dag gällande organisation och rapportering. Jag ser börsen som ett väldigt intressant alternativ och jag tror att Royal Design hade passat fantastiskt bra på börsen. Jag tror att det är ett bolag som gemene man kan relatera till. Men det finns många andra alternativ till tillväxt och det är inga beslut fattade i styrelsen om det men så fort det blir ett sådant eventuellt beslut så kommer vi att gå ut med det.

Men finns det några konkreta planer på börsnotering?

- Nej, inte mer än att vi är redo för det och har det som ett bra alternativ för att fortsätta bygga ett fantastiskt bolag med stor tillväxtpotential.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap