E-handelsbolaget och multikanalhandlaren Royal Design, som har planer på en börsnotering, rullar vidare i sin multikanalsatsning. Fast den här gången är det inte med hjälp av nya butiker i Stockholm eller designhus på lite sydligare breddgrader, utan med hjälp av touchskärmar på flygplatser.
Först ut är Arlanda där de första enheterna lanserades för någon vecka sedan.
– Vi vill fortsätta utveckla mötet med våra kunder oavsett kanal och detta är ytterligare ett steg mot detta. Framtidens retail är att interagera med kunden när och var kunden vill. Detta är ett viktigt inslag i affärsmodellen för RoyalDesign.se och våra butiker, säger Hans Bengtsson, VD och koncernchef för Royal Design Group.
Effektiva ytor
Det hela sker i samarbete med Swedavia samt Virtual Stores och i de virtuella butikerna får flygplatsens resenärer tillgång till hela Royal Designs lagerförda sortiment. Men man är inte den första aktören som tar plats i terminalerna, sedan tidigare finns tre virtuella butiksenheter där man kan shoppa ur Intersports sortiment.
– En flygplats har begränsade utrymmen, vilket ställer höga krav på effektivisering av befintliga ytor. Genom att etablera virtuella butiker kan vi erbjuda våra resenärer ett större utbud av efterfrågade produkter, säger Magnus Ros, Director Commercial Services på Swedavia.