Igår firade Amazon 20 år med en egen version av Black Friday, eller kanske snarare en variant på Alibabas Singles Day. Men dagen som utmålats som en riktig brakfest, åtminstone av e-handelsjätten själva, verkar inte ha varit lika populär på alla håll.
Recensionerna, både bland kunder och media, har varit högst blandade och flera av dem väldigt negativt inställda.
– Prime Day, den nya påhittade högtiden som utlovade fantastiska erbjudanden för Amazons Prime-medlemmar, suger. Jag menar att den verkligen suger. De utbasunerade och fantastiska erbjudanden på produkter som Amazon Echo försvann blixtsnabbt och lämnade sedan bara skräp kvar till oss lite långsammare shoppare, säger Lauren Hockensson, reporter för The Next Web.
Den största besvikelsen hittills
Som exempel nämner Lauren att Amazon redan vid midnatt släppte sina största bomber med rejäla rabatter på de mest åtråvärda produkterna. När hon sen klev ur sängen klockan sju på morgonen som vanliga dödliga, fick hon snällt nöja sig med schyssta priser på en lövblåsare eller Kingsmen på DVD.
Och hon får medhåll från mängder av missnöjda kunder som menar att Amazon hade kunnat sprida ut de bästa erbjudanden under hela dagen. En hel del valde till och med att jämföra Prime Day med en loppmarknad snarare än en stor rea-dag.
Amazons kunder är inte helt okända för att kunna få till lite klämkäcka produktrecensioner, Prime Day gjorde att en del plockade fram dessa talanger för att beskriva dagen i sociala medier. På Twitter startades till och med en dedikerad sida dagen till ära, @primedaysucks.
– Grattis Amazon! Tack vare Prime Day är Star Wars, The Phantom Menace, inte längre den största besvikelsen under min livstid, skriver Robert Zimmerman, en uppenbart besviken kund på Twitter.
Sålde slut på en minut
Men det verkar inte bara ha varit smolk i glädjebägaren denna dag. Amazon säger att när det shoppades som mest på sajten så var försäljningen högre än under förra årets Black Friday.
Samtidigt säger ChannelAdvisor, ett företag som tillhandahåller molnbaserade e-handelslösningar och hjälper handlare att sälja på marknadsplatser som Amazon och Ebay, att deras kunder i USA ökat sin försäljning med 80 procent under dagen jämfört med samma dag förra året. Deras europeiska kunder hade sett en ökning med 40 procent.
– Handlare som deltar i Prime Day har sett fantastiska resultat. Vi har en kund som sålde flera tusen artiklar på bara några minuter, säger ChannelAdvisors styrelseordförande Scot Wingo.
Â
Källor: TNW, Tech in Asia, Internet Retailer
Â