ANNONS

Richardsson om hur du lyckas med popup

Richardsson om hur du lyckas med popup
Maria Richardsson

Nordic Design Collectives VD och grundare Maria Richardsson ger sina bästa tips på hur man lyckas med att sätta upp en tillfällig butik.

ANNONS

Maria Richardsson har de senaste åren sjösatt flera satsningar på popup-butiker under bland annat modemässor och i olika städer och köpcentrum inför julhandeln. Hon var nyligen med i Veckans 5 här på Ehandel.se och då kom svaren direkt från en popup-butik i London.

När årets främsta shoppingsäsong nu närmar sig på nytt bad vi henne att dela med sig av sina bästa tips till andra e-handlare som är nyfikna på att ge tillfälliga butiker ett försök.

1. Tänk igenom ditt syfte

Vill du ha en popup för att bygga varumärke, eller sälja av varulager?

- Syftet är grundläggande, och påverkar sedan var du väljer att lägga din popup, hur länge den ska vara öppen och när på året det passar, säger Maria Richardsson.

2. Samarbeta med den lokala ledningen

Oavsett om det är centrumchefen eller den lokala handlarföreningen är det enligt Maria Richardsson viktigt att ha en god dialog.

- En del ser fortfarande e-handel och popup stores som ett hot istället för en möjlighet att dra mer kunder till området. Ett bra samarbete gör att det här kan bli en möjlighet till mervärde för alla inblandade, både den som driver popup och de som redan finns på plats.

3. Håll det så enkelt som möjligt

Som e-handlare är det lätt att börja bygga integrationer och system för det mesta. Men i en popup går det att hålla det enkelt, med manuella dagsordrar i systemet för försäljningen och betalningar via iZettle.

4. Skaffa detaljhandelskompetens

E-handel är svårt och komplext - och det är detaljhandel också! Så se till att ha rätt kompetens med dig.

- Det är inte bara att skaffa lokal, ställa in produkter och hoppas att kunderna kommer in och ger dig pengar. Du måste kunna exponera produkter, hantera kunder, sälja i butik, välja rätt läge, lägga schema och mycket mycket mer.

5. Använd tillfället för kundanalys

En popup eller ett fysiskt event är ett fantastiskt tillfälle att få en djupare förståelse för dina kunder.

- Du ser vilka de är, du kan höra vad de pratar om, vad de funderar över och fråga dem vad de tycker på ett helt annat sätt än vad man kan vid digital analys, avslutar Maria Richardsson.

Vill du ha fler tips från experter? Läs även: 

Svärdson vet hur man lägger upp frakten

Jonas Carlström kan allt om Facebook-annonser

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se