Sedan starten för fyra år sedan har det svenska e-handelsföretaget Fritidsfabriken gått från klarhet till klarhet. Efter starten i garaget år 2014 utvecklades bolaget snabbt till en Facebook-succé, och i augusti 2017 sades planen vara att nå 500 miljoner kronor i omsättning år 2020.
LÄS ÄVEN: Fritidsfabriken ökar med 200 procent - gör 45 miljoner i vinst
Nu står det klart att Fritidsfabriken, eller Revolutionrace som företaget numera heter, har kommit en god bit på vägen, och det tack vare det egna märkets framgångar på den tyska marknaden. Företaget, som kom till för att fylla en lucka i outdoor-sortimentet, har nu nått över 200 miljoner kronor i omsättning. Samtidigt har företaget lyckats leverera en vinst på 70 miljoner kronor.
Säljer till 20 marknader
Tyskland har nu gått om Sverige som Revolutionrace största marknad. Även Österrike, Frankrike, Finland och Italien pekas ut som länder som har tagit varumärket till sig.
- Vårt tillvägagångsätt när vi lanserar på nya marknader skiljer sig mot traditionella klädbolag. När vi går in på nya marknader lägger vi inga stora summor på lanseringar utan satsar istället på influencers och sociala medier. Vi säljer till tjugo marknader per månad och växer på samtliga, säger företagets vd Pernilla Nyrensten i ett pressmeddelande.
Från första början har Revolutionrace, som drivs av Pernilla och Niclas Nyrensten, satsat på ett eget varumärke i kombination med e-handel.
- Vi diskuterade tidigt om man verkligen kan bygga ett varumärke helt på egen hand utan återförsäljare. Vi bestämde oss för att försöka, och att göra det via sociala medier, säger Niclas.
Slet sönder 12 par byxor
Företaget ska också tidigt ha bestämt sig för att satsa på kvalitet framför kvantitet, vilket sägs vara uppskattat inte minst av de tyska kunderna.
- På vårt första besök i vår fabrik i Vietnam slet jag sönder 12 par byxor i grenen. Jag visste direkt att de inte använt rätt tråd, jag är lite av en ”trådnörd”. Det kallades till krismöte med fabrikschefen och det slutade med att de fick sy om hela kollektionen. De kommer aldrig att välja fel tråd igen, berättar Niclas Nyrensten.
- Då var vi deras minsta kund men ställde högst krav, nu producerar vi flera hundra tusen byxor varje år hos dem, fortsätter han.
Frågar kunderna om råd
I dag når Revolutionrace 280 000 personer på Facebook, och har 45 000 följare på Instagram.
- Vi frågar kontinuerligt kunderna vad de tycker om våra plagg, vilka färger de vill ha till nästa säsong och justerar kollektionen därefter. Att vi dessutom kan hålla bra priser tack vare att vi skippar återförsäljarledet är bara en bonus, säger Niclas Nyrensten.
Revolutionrace räknar med att inom kort vara cirka 30 anställda. Senare i år flyttar bolaget in i en ny lokal på 1 000 kvadratmeter i Borås.